Art ziet zichzelf als onderzoeksjournalist en doorgrondt het liefst thema's die anderen volgens hem laten liggen. Verklarende en verdiepende artikelen vormen zijn stijl. Hij schuwt ingewikkelde materie daarbij niet.
Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe ’toeslagenaffaire’, menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om criminele geldstromen en terrorismefinanciering in beeld te krijgen. Nadat ING en ABN AMRO vervolgens hoge boetes van het Openbaar Ministerie om hun oren kregen, lijken regering en banken er inmiddels naar te streven om alle rekeninghouders aan minutieuze anti-witwascontroles te onderwerpen. Met alle potentiële gevolgen van dien.
De bancaire sector is vergaand geautomatiseerd
Het feit dat banken hun processen in de afgelopen decennia verregaand hebben geautomatiseerd, vormt de onvermijdelijke opmaat naar het uit het oog verliezen van de menselijke maat. Automatisering in de financieel-administratieve wereld gaat namelijk vaak gepaard met bureaucratisering.
Veel bureaucratie ontstaat door het opknippen van processen in overzichtelijke stukjes met overeenkomstig kleinere verantwoordelijkheden. Daardoor ontstaat het levensgrote risico dat niemand meer de mens achter de procedures ziet, noch zich daarvoor verantwoordelijk voelt. Franz Kafka bracht deze ontluisterende mechanismen begin twintigste eeuw voor het eerst helder in beeld.
Kafkaiaanse reflex
Dat semipublieke organisaties zich na openlijke hoon en kritiek soms terugtrekken in nog meer automatisering en bureaucratisering is een typisch kafkaiaanse reflex. Na het constateren van ernstige misstanden als gevolg van procedures waarin de menselijke maat grotendeels ontbreekt, volgt juist vaak meer van hetzelfde.
Organisaties spannen zich vervolgens namelijk tot het uiterste in om dergelijke situaties naar de toekomst toe te voorkomen. Ze weigeren echter om in te zien dat juist het ontbreken van de menselijke maat vaak de oorzaak is van hun oorspronkelijke problemen. Als gevolg hiervan volgt juist vaak meer van hetzelfde met als eindresultaat dat onschuldige burgers compleet kunnen worden vermalen binnen hun bureaucratische molens.
Massa-surveillance binnen de bancaire sector is vragen om problemen
Met een nog strengere anti-witwaswet in voorbereiding ontstaat het levengrote risico dat steeds meer banken in een typisch kafkaiaanse reflex vervallen, waardoor iedereen als potentiële witwasser kan worden aangemerkt. Ernstig bekritiseerd onderdeel vormt de ‘massa-surveillance’ van rekeninghouders door alle transacties vanaf 100 euro centraal te monitoren. De afgelopen jaren werden reeds in toenemende mate bankrekeningen tijdelijk geblokkeerd op bij nader inzien meestal oneigenlijke gronden (Google: bankrekening + geblokkeerd).
Een niet direkt door jouw bank te herleiden aanzienlijk bedrag ontvangen, een bedrag van een verdachte rekeninghouder ontvangen of een bedrag overgeschreven naar iemand die onder verdenking van witwassen staat? De algoritmen kunnen dan zomaar ingrijpen en ook jouw rekening blokkeren op verdenking van witwassen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over zgn. intelligente algoritmen die kunnen ontsporen en potentieel hele groepen onderscheidend of etnisch kunnen gaan profileren.
Samenvallen van automatisering en het ontbreken van de menselijke maat
Een en ander is meestal het gevolg van een algoritme (lees: automatisering) dat onterecht aanslaat bij een bepaalde transactie. En natuurlijk van bankmedewerkers die blind vertrouwen op het oordeel van het algoritme en die het welzijn van de klant niet langer als hun specifieke verantwoordelijkheid zien (lees: het ontbreken van de menselijke maat).
Dit is zonder twijfel ons mogelijke voorland als gevolg van de eerder uitgedeelde boetes door het OM in combinatie met de aangekondigde strengere anti-witwaswetgeving.
Kafkaiaanse reflexen in het recente verleden
Het volledig doorschieten in anti-fraudecontroles na aanvankelijk juist overduidelijke fraudesignalen te hebben genegeerd, bleek een typisch kafkaiaanse reflex van verschillende Nederlandse uitvoeringsorganisaties. Diverse gemeentelijke sociale diensten en het UWV zijn in dergelijke kafkaiaanse reflexen geschoten naar aanleiding van de publieke hoon over het stelselmatig negeren van fraudesignalen.
Het bekendste voorbeeld vormt echter wel de toeslagenaffaire, waarin de Belastingdienst duizenden Nederlandse burgers onterecht als fraudeur bestempelde. Als gevolg van het daarop terugvorderen van eerder genoten toeslagen over meerdere jaren kwamen vervolgens duizenden Nederlandse burgers in serieuze financiële en persoonlijke problemen.
Een klassiek voorbeeld van kafkaiaans handelen op grond van verregaande automatisering en het ontbreken van de menselijke maat. Telkens weer staat een dergelijke combinatie garant voor heel veel menselijk leed!
[Fotocredits – number1411 © Adobe Stock]
Verder lezen over ABN Amro
Cybercrime30.09.2024
De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO
heb je echt de bank aan de telefoon?Mobile28.12.2023
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies
Nieuw jaarrecordMobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Cybercrime01.11.2023
Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?
Gadgets02.12.2022
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables
Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meerMobile01.12.2022
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers
Mobile15.08.2022
Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven
DC Business27.05.2022
Wat kost een zakelijke bankrekening?
Verder lezen over ING
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Nieuws20.11.2023
Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas
in 1988 had Albert Heijn de primeurMobile01.09.2022
Deze app maakt van een Android telefoon een betaalautomaat
Mobile07.07.2022
ING NEAR: straks betalen door je telefoon naar iemand te wijzen
Cybercrime13.04.2022
Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams
Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomtCybercrime24.02.2022
Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen
Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk isMobile17.01.2022
Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs
Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzesMobile13.01.2022
Waarom mobiele bankapps pertinent veiliger zijn dan internetbankieren
Verder lezen over Internet bankieren
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Nieuws24.01.2024
We stappen graag en vaak over, maar niet van bank
Online08.01.2024
Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Online03.07.2023
Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas
Cybercrime08.05.2023
Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen
Online08.05.2023