Online13.05.2015

​Automatiseer het geschenkbeleid


Binnen grote bedrijven is er lang niet altijd structureel beleid op het gebied van geschenken aan werknemers, collega’s en relaties. Dat zorgt ervoor dat er verschillende afdelingen vaak hun eigen adresjes aanhouden, veelal mkb’ers in de regio. Wanneer je dit inkoopproces automatiseert en zorgt dat bedrijven hun geschenken op één locatie kunnen bestellen en factureren, kun je een enorme kostenbesparing realiseren.

En die mkb’er op de hoek dan? Ook die kun je vaak gewoon houden door ze mee te nemen bij de voorkeursleveranciers in het systeem. Zo zorg je voor minder facturen, minder contactmomenten en kunnen de inkopers en secretaresses nog altijd terecht bij die ene goede bakker in hun staat waar ze altijd hun gebakjes bestellen.

Mogelijkheden zonder verplichte winkelnering

Ik had het vorige week over de samenwerking tussen het MKB en de multinationals. Hierin kwam onder meer naar voren dat er steeds hogere eisen worden gesteld aan de dienstverlening van de bakker en de bloemist op de hoek van de straat. Iedere medewerker heeft vaak zijn favoriete adresjes voor verschillende soorten geschenken, maar veel verschillende leveranciers betekent ook veel verborgen kosten. Met vijf locaties heb je al snel twintig verschillende lokale bedrijven die toeleveren. De verwerking van facturen en declaraties daarvan zorgt voor veel extra tijd. Dat kan makkelijker en efficiënter.

E-catalogus met duizenden MKB bedrijven

Dat kan door een soort digitale snelweg te maken, waarin alles aan elkaar wordt gekoppeld: van het aanbieden van producten bij de besteller tot het boeken van de betaling in een P2P-systeem. Zo heb je minder ‘handjes’ nodig en ben je sneller klaar. Lekker efficient. Ook fijn voor ondernemers en medewerkers: niemand hoeft de kosten meer voor te schieten.

Zo helpen wij ook onze klanten: met een afgeschermde webshop, een zogenaamde e-catalogus. Alle klanten hebben een eigen webshop die wordt gekoppeld aan een purchase to pay-systeem, waarbinnen het bestellings- en factureringsproces wordt geautomatiseerd en wij zorgen dat alle benodigde data in dat systeem komt te staan. De afbeeldingen, de teksten en de prijzen. Hierdoor zijn wij het enige aanspreekpunt voor de bedrijven die klant bij ons zijn en onderhouden wij alle contacten met de mkb’ers van wie ze hun producten afnemen. Zo ontzorgen we beide kanten.

Deze blogpost is geschreven door Leonie Schipperus, oprichter en eigenaar van Pimm Solutions.

tail
tail
...