Apple heeft zijn voorwaarden met betrekking tot betaalmethodes van datingapps aangepast, maar niet geheel volgens de eisen van de Autoriteit Consument & Markt. Het wordt hierdoor weliswaar makkelijker gemaakt voor datingapps om alternatieve betaalmethodes aan te bieden die buiten de App Store bestaan, maar dit is slechts beperkt. Bovendien wil Apple alsnog 27 procent commissie, waardoor het maken van zo’n alternatief systeem financieel nagenoeg de moeite niet waard is, zeker niet voor kleinere dating-apps.
Apple zette aangepaste voorwaarden online voor specifiek datingsites in Nederland, nadat het hier al enige tijd over overhoop ligt met de ACM. In principe is dat ook een wens van de ACM: het wilde dat Apple haar voorwaarden aangepaste waardoor dating-app aanbieders andere betaalsystemen kunnen gebruiken. Echter laat Apple ontwikkelaars nog steeds kiezen tussen ofwel een alternatieve betaalmethode in de app of een link naar een betaalsite, een drempel die de ACM niet ziet zitten. ACM: “Dat mag niet. Beide opties moeten gebruikt kunnen worden.”
Apple staat het nu in ieder geval toe externe betaalmethodes aan apps toe te voegen. Daarnaast heeft het de eisen waaraan alternatieve betaalmethodes moeten voldoen verhelderd en er is een nieuwe tekst opgesteld die ontwikkelaars moeten tonen in de app (en dat hoeft minder vaak dan Apple eerst eiste). Het is de melding die aangeeft dat gebruikers gaan betalen buiten de App Store en dat daar risico’s bij komen. Betaalproviders worden alleen toegelaten als de systemen 99,9 procent van de tijd up and running zijn, een responssnelheid hebben van maximaal 300 milliseconde én er jaarlijks minstens 6 miljoen transacties worden verwerkt.
Apple heeft nu aangegeven dat ontwikkelaars de StoreKit External Purchase Entitlement mogen gebruiken voor alternatieve betaalmethoden. Dit moet echter wel worden aangevraagd via een formulier en je moet als ontwikkelaar aan bepaalde eisen voldoen. Aan de andere kant is het al beter dan het eerst werd geschetst, want er hoeft geen nieuwe versie meer te worden gemaakt van de app.
De StoreKit External Purchase Entitlement wordt alleen beschikbaar gesteld aan Nederlandse dating-apps, omdat de ACM er werk van heeft gemaakt. Uiteraard doet Apple niet voor niets zo moeilijk: het ziet waarschijnlijk gebeuren dat de dating-apps in Nederland straks schoolvoorbeeld worden voor andere appmakers en andere landen.
Het kan dus zijn dat Apple nog steeds elke week 5 miljoen euro kwijt is aan de ACM, want dat is de dwangsom die het heeft opgelegd (met een maximum van 50 miljoen, waar het nu al opzit). Zoveel zal het ongetwijfeld niet verdienen met de inkomsten van de dating-apps in Nederland, maar gebruikt het wel om het hoofd te bieden aan eventuele andere landen en appmakers die rechtszaken willen opzetten tegen het strenge App Store-beleid van Apple, zoals bijvoorbeeld gamebedrijf Epic al eerder heeft gedaan, waarop Fortnite uit de App Store werd geband.
ACM buigt zich momenteel over de nieuwe voorwaarden en kijkt of het met een nieuwe dwangsom komt, aangezien Apple duidelijk zijn macht nog niet wil opgeven. Het was eerder deze week nog zeer positief gestemd, maar helemaal met de ACM meegaan doet Apple dus niet. Gaat dat het koppige bedrijf uit Cupertino nog meer miljoenen kosten? De bal ligt nu bij de ACM.