Online16.12.2015

​Appcare tijdens de feestdagen: vijf tips om efficiënt te werken


Het begin van de maand december is voor veel consumenten het startsein om massaal de (online) winkelstraat in te trekken. Voor winkelketens is dit vaak de topmaand na een jaar hard werken. Ook dit jaar zal de gezamenlijke omzet weer stijgen ten opzichte van voorgaande jaren, zo voorspelt GFK.

Met de voorspelde groei neemt ook het aantal klantvragen toe. Webcare en klantenservicemedewerkers draaien overuren om alle vragen goed te beantwoorden en het serviceniveau hoog te houden. Maar hoe doe je dit zo efficiënt mogelijk? Een gesloten chatapplicatie zoals WhatsApp helpt hierbij. In dit artikel lees je vijf tips om via WhatsApp jouw webcare team te onderscheiden tijdens de feestdagen!

Tip 1: Richt je webcare efficiënt in

December betekent topdrukte. Het is daarom belangrijk om de webcare afdeling zo efficiënt mogelijk in te richten. Verschillende organisaties zijn in 2015 gestart met de SaySimple WhatsApp manager en uit ervaring blijkt dat WhatsApp één van de efficiëntste communicatiekanalen is. Een gesprek duurt gemiddeld tien berichten: zeven berichten vanuit de klant en drie vanuit de webcare medewerker. Dit is vele malen sneller dan via traditionele kanalen.

Uit eerdere cases blijkt eveneens dat het laatste berichtje van de klant, in 80 procent van de gevallen een bedankje is. Klanten geven hiermee aan blij te zijn met de geboden service en voor service medewerkers is het een welkome afwisseling ten opzichte van de ‘name and shame’ op Twitter.

Tip 2: Maak het gesprek persoonlijk

WhatsApp is voor veel consumenten een persoonlijk kanaal. Hierdoor is de tone of voice van het gesprek anders dan bijvoorbeeld bij een e-mail conversatie. Om het gesprek persoonlijker te maken kun je bijvoorbeeld gebruik maken van emoticons of jezelf netjes voorstellen tijdens een conversatie. De klant heeft zo het gevoel dat zij echt door iemand geholpen is. Natuurlijk moet dit niet overdreven worden, maar maak hier afspraken over met het team wat wel en niet geoorloofd is.

Daarnaast is het een goed initiatief om per servicemedewerker een persoonlijke kerst- of nieuwjaarswens af te spreken. Zo worden gesprekken op een positieve manier afgesloten en weten klanten jou ook in 2016 te vinden!

Tip 3: Breng vragen naar een gesloten kanaal

Een van de voordelen van WhatsApp is dat het kanaal gesloten is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Twitter en Facebook waar organisaties hun profiel soms zien veranderen in een openbare klaagmuur. Dit schrikt potentiële klanten niet alleen af, maar zorgt ook voor een domino-effect bij andere klanten met een probleem.

Benader deze klanten proactief via een privé-bericht en vraag of zij een WhatsApp bericht sturen. Hierdoor treedt er een vorm van kanaalsturing op, wat de webcare medewerker de mogelijkheid geeft de vraag van de klant persoonlijk en onderscheidend te beantwoorden.

Tip 4: Maak het klanten zo eenvoudig mogelijk

WhatsApp is een van de weinige klantcontactkanalen die multimedia ondersteunt. Klanten kunnen hierdoor gerichter en vooral eenvoudiger hun vraag stellen. Neem bijvoorbeeld een klant die zijn nieuwe televisie probeert te installeren. De klant maakt een foto van het set-up menu waar zij is vastgelopen en appt de afbeelding naar het desbetreffende webcare team. De vraag van de klant is op deze manier direct duidelijk voor de webcare medewerker en deze kan zo direct assistentie verlenen. Op het gebied van eenvoud en efficiëntie is dit een enorme kans.

Tip 5: Blijf ademen

De laatste tip is eigenlijk niet van toepassing op WhatsApp. Ja, het is een stuk drukker in aanloop naar de feestdagen en het werk stapelt zich op. De vragen blijven komen en het lijkt of het nooit Kerstmis wordt. Blijf vooral rustig en haal diep adem voor je in gesprek gaat met de volgende klant. Waar december vaak de drukste maand is, is januari een stuk rustiger 😉

Deze blogpost is geschreven door Joey Drieskens, Online marketeer bij SaySimple.

...

Verder lezen over Kerst

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

​Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel

Sneeuwballen gooien die niet nat en koud zijn, van een ‘piste’ af met een band, zonder dat je bang hoeft te zijn in een ravijn te vallen en een heleboel sfeervolle stalletjes met warme chocomel met rum, ook al is opw...

Nieuws30.12.2023

​Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Op kerstavond is bekend gemaakt dat 3FM Serious Request dit jaar in totaal €7.502.981,- heeft opgebracht voor Stichting ALS Nederland. De drie NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman kwame...

Media25.12.2023

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Het is kerst! Fijne feestdagen! Wist je dat naast de decembermaand 26 november de dag is waarop de meeste kerstmuziek wordt afgespeeld? En dat de zondagen vooral populair zijn als het gaat om kersthits luisteren? Spotify...

Entertainment25.12.2023

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Kerstmis in Space… met boom!

It’s Christmas in heaven’ is een van de leukere zoete, met een flinke dosis humor, kerstnummers van Monty Python. Een hit is het nooit geworden, in tegenstelling tot het bekende nummer uit de slotscène van Life of B...

Entertainment22.12.2023

Kerstmis in Space… met boom!

​6 last minute-cadeaus voor de feestdagen of verjaardagen

Je leest er het ene na het andere artikel over: holiday stress. Blijkbaar is al dat samenkomen met familie en vrienden toch een moeilijk onderwerp voor velen. Je zal in al je angsten en stress maar een kerstcadeau verget...

Gadgets21.12.2023

​6 last minute-cadeaus voor de feestdagen of verjaardagen

Voor vergeetachtigen en als PostNL te laat is
Gift guide: de leukste gadgets & cadeautips voor Kerstmis

Sinterklaas is terug naar Spanje, en dus is het moment daar om ons te richten op Kerstmis. Misschien ben je nog op zoek naar wat cadeau-inspiratie. Om voor jezelf te vragen, of om aan je geliefde, vrienden of familie cad...

Gadgets12.12.2023

Gift guide: de leukste gadgets & cadeautips voor Kerstmis

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2023

Supermarkten en warenhuizen zijn er al maanden mee bezig en wij zien er nu het eindresultaat van: de kerstcommercials. Zowel in het buitenland (de Britten zijn er heel goed in) als in het binnenland (HEMA scoort veel pun...

Video10.12.2023

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2023

Helemaal in kerstsferen

Verder lezen over WhatsApp

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren

Hoe houd je overzicht in je WhatsApp-gesprekken? Met de nieuwe optie om je chats te categoriseren zodat je ze makkelijker kunt vinden.

Social Media01.11.2024

WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren

WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken

WhatsApp-kanalen zijn voor veel bedrijven nog een grote uitdaging. Het is bijna niet mogelijk om vindbaar te zijn, maar dat wordt beter.

Social Media28.10.2024

WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Signal is niet blij: waar veel mensen schreven dat je Signal-berichten straks in WhatsApp kunt lezen, is dat niet het geval.

Social Media13.09.2024

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp

Meta zal geheel volgens de Europese regels binnenkort toestaan om berichten te lezen en te beantwoorden binnen WhatsApp, die helemaal niet vanuit WhatsApp afkomstig zijn.

Online09.09.2024

Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp

WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers

WhatsApp wil stalkers aanpakken. De chat-app lijkt te werken aan een functie waarmee onbekende nummers je maar een x aantal keer een berichtje mogen sturen.

Social Media20.08.2024

WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd

Geen idee hoe je in een groep terechtkomt? Dat gaat nu veranderen. WhatsApp vertelt je wie het was die jou heeft toegevoegd.

Social Media11.07.2024

WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd