De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Bedrijven die continu investeren in lange-termijn-marketing en het bouwen van sterke merken lijken de coronacrisis veel beter te doorstaan. Voor de pandemie uitbrak, zag het ernaar uit dat de totale merkwaarde van de Brandz Top 100 met 9% zou groeien. Ondanks COVID-19 zag de Top 100 de totale merkwaarde toch nog met 5.9% toenemen. Zo blijkt ui de 2020 editie van de BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands. De totale merkwaarde van de Top 100 tikt nu de 5 biljoen dollar aan.
Amazon blijft ’s werelds waardevolste merk
De Top 100 heeft zich tijdens de huidige crisis een stuk veerkrachtiger en stabieler getoond dan tijdens de crisis van 2008. De merken groeiden met 227 miljard dollar in merkwaarde het afgelopen jaar.
Amazon is ’s werelds waardevolste merk gebleven en dit jaar met maar liefst 32% (100 miljard dollar) gegroeid naar 415.9 miljard dollar. Amazon is daarmee goed voor maar liefst een derde van de merkgroei van de Top 100.
Tech-merken domineren ranking
Tech-merken blijven de ranking domineren. Ze groeiden niet alleen met 10% aan merkwaarde, maar zijn samen ook goed voor meer dan een derde (37%) van de totale merkwaarde van de Top 100. Apple staat net als vorig jaar op plaats 2 in de Top 100 (+14%). Microsoft heroverde de derde plek (+30%), met dank aan het succes van MS Teams en Office 365 als handige tools bij het thuiswerken. En Google staat op vier, niet in de laatste plaats omdat bedrijven tijdens de lockdown veel in de Cloud werkten.
Veel Chinese merken in de Top 100
Meer dan de helft van de Top 100 bestaat uit Amerikaanse merken, en een kwart van de merken is Aziatisch. We vinden 17 Chinese merken in de lijst. Alibaba (+16%, nr. 6) is het waardevolste Chinese merk, op de voet gevolgd door Internetgigant Tencent (+15%, nr. 7).
Nederlands tintje
In de door Amerika en Aziatische landen gedomineerde Top 100 vinden we Shell terug op plek 83. Shell voert ook de categorie ‘Energy’ aan. Heineken staat niet in de Top 100 dit jaar, maar schopte het wel tot nummer 2 in de categorie ‘Beer’. In de categorie ‘Global Banks’ neemt ING de achtste plaats in.
Innovatie en creativiteit
We zagen dit jaar in de BrandZ Top 100 ook dat innovatie en creativiteit voor merken heel belangrijk is, nu mensen meer tijd online doorbrengen. Wie thuis jonge kinderen heeft zal begrijpen waarom juist TikTok de hoogste nieuwe binnenkomer is op 79.
Retail en mediamerken
De retail-sector is het hardst in merkwaarde gegroeid dit jaar (21%). Met dank aan de grote spelers in de e-commerce die zich tijdens de coronacrisis zowel innovatief als agile hebben getoond, zoals Amazon, Alibaba en JD (+24%, nr. 52). Maar ook Walmart (+24%, nr. 27) die de laatste tijd flink investeerde in e-commerce, doet het goed.
In de Top 20 grootste stijgers zien we ook veel merken in de media- en entertainmentbranche terug. Netflix (+34%) steeg acht plekken naar 26. Instagram was vorig jaar de grootste stijger en steeg dit jaar nog eens 15 plekken om op 29 te eindigen. Ook LinkedIn (+31%, nr. 43) en Xbox (+18%, nr. 65) stegen flink in de Top 100.
Top 100 Brandz
Het hele rapport
Het complete BrandZ Top 100-rapport is voor iedereen te downloaden.
Verder lezen over Amazon
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Gaming08.11.2024
Amazon maakt een tv-serie van Mass Effect
Artificial Intelligence05.11.2024
Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel
Startups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Entertainment11.09.2024
Dit is de trailer van de Italiaanse spionageserie Citadel: Diana
vanaf donderdag 10 oktober exclusief op Prime VideoOnline26.08.2024
Amazon Alexa is nu beschikbaar in het Nederlands
Entertainment26.07.2024
Bekijk nu de trailer van The Rings of Power seizoen 2
Entertainment26.07.2024
Amazon Prime Video wil je meer laten kopen op de streamingdienst
Verder lezen over Bedrijven
Lifestyle20.11.2024
4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023