Tekstschrijver die zich in haar vrije tijd vooral bezig houdt met media, entertainment, scripts schrijven en haar hond.
Het Chinese AliExpress, onderdeel van Alibaba, gaat de competitie met Amazon in Europa aan door prijzen aantrekkelijk te maken voor merken. De afgelopen maanden hebben verschillende kleinere merken zich aangesloten bij het Europese platform van AliExpress, maar de grotere merken lijken volgens bronnen bij Reuters terughoudend te zijn.
Volgens de bronnen heeft AliExpress diverse grote en bekende merken benaderd, zoals Mango, Benetton en Spaanse modegroep Tendam, om hun producten op de site aan te bieden, maar met weinig succes. Sommige merken vonden dat de site niet geschikt was om hun producten te verkopen, omdat de e-commerce gigant bekend staat om goedkope imitatie producten van andere merken.
Desondanks zegt het hoofd van AliExpress, Wang Mingqiang, in een interview dat buitenlandse merken simpelweg tijd nodig hebben om het platform te begrijpen. Volgens Mingqiang kunnen de merken hun eigen ‘winkels’ creëren in het platform en zelf invulling geven aan de stijl.
Spanje
Duidelijk is dat AliExpress vooral geïnteresseerd is in de zuidelijke landen waaronder Spanje en Portugal. Dat vooral Spanje nadrukkelijk op het netvlies staat werd afgelopen zomer duidelijk toen de Chinese webshop AliExpress zijn eerste Europese winkel in de de Spaanse hoofdstad opende. De winkel is ook bedoeld om kopers de gelegenheid te geven om producten eerst te zien.
Online wil AliExpress de strijd winnen door de maandelijkse kosten voor verkopers in Spanje op te heffen t.o.v. concurrent Amazon die wel een maandelijkse abonnements-fee berekend aan zijn klanten.
E-commerce strijd
Ook Amazon onderneemt steeds meer in Europa en vorig jaar werd in een besloten LinkedIn groep bekendgemaakt dat de webwinkelgigant in 2020 naar Nederland zou komen.
Consumenten kiezen steeds vaker voor online shoppen in plaats van fysiek naar winkels te gaan. Winkelstraten worden minder druk en merken die zich niet goed online profileren raken failliet. Het is wel duidelijk dat de toekomst in online retail ligt. De grootste online retailer van ons land, Bol.com, heeft 10.5 miljoen actieve klanten en behoort al jaren tot de meest populaire winkels van zowel Nederland als België. Nu steeds meer buitenlandse e-commerce bedrijven hun pijlen richten op Europa en Nederland, zal Bol.com zich klaar moeten maken om zich te onderscheiden van de buitenlandse bedrijven en zich staande te houden.
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthVerder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024