Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
‘U hebt nog 3 uur om van deze aanbieding te profiteren!’ Aftellen totdat de aanbieding niet meer geldig is: er zijn websites die op die manier proberen te verleiden tot een aankoop. Dat mag echter niet: niet als de aanbieding daarna gewoon nog geldt, zegt de Autoriteit Consument & Markt.
ACM
De ACM heeft een controle laten uitvoeren waarbij het op duizenden webshops stuitte die zich allemaal schuldig maken aan het gebruiken van deze countdowntimers. De webshops zijn hiervan ook op de hoogte gebracht door de ACM, of eigenlijk op aangesproken. Dat klokje moet eraf, want consumenten moeten niet onder druk worden gezet om maar snel iets te kopen.
De ACM zegt: “Consumenten worden met een timer onder druk gezet om sneller over hun aankoop te beslissen dan ze misschien willen. Als de aanbieding niet tijdelijk is, is dit misleiding van consumenten en verboden.” Directeur Edwin van Houten van de ACM: “Online worden consumenten op allerlei manieren gestimuleerd om aankopen te doen. We kunnen sinds kort geautomatiseerd nagaan of webshops zich aan de regels houden. Zo kunnen we snel ontdekken of webshops misleidende technieken gebruiken en kunnen we effectief handhaven.”
Final countdown
De ACM zegt hierbij vooral het vertrouwen van consumenten rondom online aankopen te willen beschermen. Verleiden mag, maar misleiden gaat een brug te ver en dat is wel wat er gebeurt. Een timer plaatsen is daarbij geen probleem, als de aanbieding dan ook maar echt verdwijnt en dat was bij 41 websites niet het geval. Soms werd het aanbod zelfs aantrekkelijker na het verstrijken van de tijd.
Daarnaast is de ACM bezig geweest met een leidraad om het duidelijk te maken voor ondernemers hoe ze de consument kunnen helpen. Daarin wordt onder andere gesproken over dark patterns, waarbij een knop om iets niet te doen vaak wegvalt in de rest van de pagina, terwijl de knop om iets wel te doen juist in vol ornaat met felle kleuren heel goed zichtbaar is. Veel sites (maar zelfs besturingssystemen) maken gebruik van dit trucje. Het is niet verboden, maar wordt niet als een goede service naar de klant gezien.
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024