Internet neemt een belangrijke plaats in bij het oriëntatieproces van consumenten op levensverzekeringen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO onder ruim duizend huishoudens die recentelijk een offerte hebben aangevraagd voor een levensverzekering. In de oriëntatiefase zoekt men vaak eerst informatie via internet voordat contact wordt gezocht met assurantiekantoor, bank of verzekeringsmaatschappij. Het daadwerkelijk aanvragen van een offerte voor een levensverzekering gebeurt nog nauwelijks via internet. Aan de respondenten is gevraagd welke stap zij als eerste hebben genomen bij de oriëntatie op een levensverzekering. Internet, zowel via zoekmachines (36%) als via sites van banken of verzekeringsmaatschappijen (22%), blijkt het belangrijkste startpunt te zijn bij de oriëntatie. Telefonisch of persoonlijk contact, met een financieel adviseur (37%), huisbank (28%) of verzekeringsmaatschappij (17%), zijn andere belangrijke kanalen.
Als we kijken naar het distributiekanaal dat wordt gebruikt bij de offerte-aanvraag, dan blijkt dat internet slechts een marginale rol speelt: slechts één procent heeft de offerte via internet aangevraagd. Twee op de vijf (38%) consumenten die zich oriënteren op het gebied van levensverzekeringen vragen offertes direct aan bij de verzekeringsmaatschappij. Drie op de tien (31%) vragen de offerte aan bij een assurantiekantoor en 17% doet hetzelfde via een bank. Bron: TNS-Nipo