Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Ruben Timmerman van Usarchy.com is gestart met een audit van de websites van de Nederlandse Politieke partijen. Als eerste is de website van het CDA aan de beurt. Volgens Ruben kan daar nog wel wat aan worden verbeterd,
De (nog) grootste partij moet zijn zaakjes goed voor elkaar hebben online, want er is heel wat te verdedigen. Een eerste blik op de website is teleurstellend: waar zijn de verkiezingen?! Dat blijkt later nog wat verwarrender te worden. Het CDA heeft weinig aandacht voor conversie, al is de site wel “mooi” op het eerste oog. Laten we kijken naar de punten die ik samen met een paar lezers heb bepaald :
Vormgeving en eerste indruk homepage
partijen cda homeOp aanraden van Laurens ook maar even kijken naar de vormgeving. Het CDA groen is consequent, maar sommige kleuren hebben geen goed contrast.
Ik vind de site wel iets positiefs en opens uitstralen door het lichtgroen en oranje met veel wit. Ook worden er veel foto’s gebruikt, waarvan die in de header duidelijk op het gevoel moet spelen. Die zien er dan ook chique uit.
De site ziet er net zo uit als de rest van het jaar, met een paar kleine banners in de linker en rechterbalk. Bovenin de header is elke wel een belangrijk thema te vinden, maar dat legt geen link met de verkiezingen of iets concreets. “Onderwijs: Omdat de toekomst vandaag begint!”, of: “Ja, het CDA is een gezinspartij!”. Ik zie de call to action er niet van in.
Ruben we zien uit naar je observaties van de andere Politieke websites. Het lijkt er op dat de partijen inderdaad het internet nog onvoldoende serieus nemen als wervingsinstrument. Alleen het programma vermelden is toch wel heel karig.