Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Keynote heeft na het terreuralarm op Heathrow de prestaties van websites van vliegvelden geanalyseerd. De websites van Britse luchthavens, maar ook www.schiphol.com, kwamen onder druk te staan na de ontdekking van een terroristisch complot. Een groot aantal mensen wilde de laatste stand van zaken weten over vertragingen van internationale en binnenlandse vluchten. Uit de analyse blijkt dat de meeste sites moeite hadden met het enorme aantal verzoeken, waardoor onderbrekingen en lange downloadtijden ontstonden.
Amsterdam Airport (www.schiphol.com) had tussen 10.00 uur en 18.00 uur problemen met de beschikbaarheid waardoor op sommige tijdstippen de helft van de bezoekers niet op de site kon komen. In deze periode duurde het gemiddeld meer dan 30 seconden voordat de pagina geladen was, met pieken van 44 seconden. Luton airport (www.london-luton.co.uk) was slechts bij 9,09% van de metingen beschikbaar.
De keren dat de site wel beschikbaar was, moesten bezoekers gemiddeld 54,22 seconden wachten tot de site geladen was. Belfast airport (www.belfastairport.com) was 85,11% van de gemeten tijd niet beschikbaar, wat betekende dat reizigers de site het grootste deel van de ochtend niet konden bereiken.
Birmingham International (www.bhamintlairport.nl) en Cardiff (www.cardiffairport.com) presteerden eveneens slecht met een beschikbaarheid van respectievelijk 38,30% en 21,74%. Een vluchthaven die beter presteerde, was Manchester (www.manchesterairport.co.uk) met een beschikbaarheid van 86,96%, maar met een gemiddelde downloadtijd van 22,78 seconden.
BAA.com, exploitant van de vliegvelden Heathrow, Stansted en Gatwick, was voor lange periodes niet bereikbaar of extreem traag. Het duurde soms 45 seconden voordat de pagina was geladen.
Keynote is van mening dat het serviceniveau van de websites van de luchthavens verontrustend is, op het moment dat zoveel mensen afhankelijk zijn van het internet voor informatie.
“De websites van luchthavens zijn vaak de eerste plaats waar mensen zich tot wenden in het geval van een crisis als deze. Het is dan ook belangrijk dat de sites constant beschikbaar en eenvoudig te bereiken zijn”, zegt Haran Sold, managing director van Keynote. “Gelukkig komen dit soort terreurdreigingen niet iedere dag voor, maar als ze dan gebeuren, dan is toegang tot gegevens over vluchten en het welzijn van betrokkenen cruciaal.
En hoewel piekperioden als deze moeilijk te voorspellen zijn, is het belangrijk dat organisaties zich voorbereiden op dit soort gebeurtenissen. Websites die niet goed kunnen voorzien in de informatiebehoefte, maken een stressvolle situatie vaak alleen maar moeilijker.”
De websites van de BCC en CNN presteerden zonder onderbrekingen of afwijkingen in responsetijden. Ook de belangrijkste Nederlandse nieuwssites waren de hele dag goed bereikbaar.
Verder lezen over Schiphol
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology21.11.2023
Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger
Nieuws29.09.2023
JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat
Nieuwkomer dreigt door nieuwe regelgeving van Schiphol verdreven te wordenNieuws04.04.2023
Schiphol gaat nachtsluiting invoeren
Technology13.03.2023
Schiphol test AI-technologie in securityproces
AI moet lange wachtrijen en geannuleerde vluchten helpen voorkomenLifestyle27.02.2023
Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?
Technology22.02.2023
Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol
Gadgets15.06.2022