Molblog schrijft: Aan m’n water voel ik – als dat geen betrouwbare bron is – dat Talpa zin heeft om Hyves te kopen.
Maar welk groot tv-bedrijf of uitgeverij in Nederland wil niet met Hyves het web 2.0 succes evenaren dat News Corp. haalde met de overname van MySpace.com in Verenigde Staten, de klapper in medialand aldaar?
Zo’n kop boven een artikel is, hopelijk, reden genoeg om te klikken. En onzin is het niet. We lezen nu dat John de Mol zijn best doet om een aandeel terug te kopen in Endemol, tegen ongeveer een kwart van de prijs die hij beurde bij de verkoop aan Telefonica zes jaar gelden. Goeie deal.
Maar De Mol – mid life crisis? – speelde afgelopen jaren al te veel op zeker, betrad te veel gebaande paden. En dat is zijn wellicht zijn grootste euvel geweest met Talpa.
Voetbalrechten, ok, je moet met een klapper kunnen beginnen. Maar verder zo’n stel vergane glorie bijeen kopen getuigt eerder van angst dan van ondernemerschap. Waar blijft het lef om te vernieuwen, zoals met Gooische Vrouwen?
Toch doet Talpa het met internet wel leuk. Ze is echt vernieuwend bezig. Maar het heeft allemaal net even te weinig kracht. Met Hyves erbij zou Talpa die kracht kunnen kopen en de rest op internet daarmee veel meer waarde geven.
Hoe belangrijk web 2.0 is voor bestaande mediabedrijven kunt u lezen in een verhaal van Erik Flannigan, programmachef van de sites van AOL, onderdeel van Time Warner.
Gaat vooral over Hollywood, marketing en web 2.0.