De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Voor het eerst in vier jaar zijn de netto mediabestedingen vorig jaar weer gestegen, met 1,6 procent tot 4,3 miljard euro. Daarmee zijn de bestedingen bijna terug op het niveau van het topjaar 2000. Dit blijkt uit het Jaarboek Netto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. De stijging is vooral toe te schrijven aan het herstel van de economie.
Van alle mediumtypen hadden alleen dagbladen (-1,8 procent), vak- en publieksbeurzen (-0,3 procent) en ongeadresseerde reclame (-4,9 procent) te maken met een daling van de advertentie-inkomsten. Bij de dagbladen lijkt wel herstel op te treden. Vorig jaar bedroeg de daling nog 5,2 procent en in 2003 zelfs 8,1 procent.
Televisie herstelde zich na een zwak eerste halfjaar waarin de bestedingen met 1,2 procent daalden. Uiteindelijk bleef de teller staan op plus 3 procent in een televisiejaar dat zich kenmerkte door discussies over overvolle reclameblokken en de komst van Talpa. De advertentie-inkomsten van de radiozenders stegen met 1,2 procent. Na de plussen van 9 procent in 2003 en 2,1 procent in 2004 lijkt de groei van dit mediumtype afgeremd te zijn. Teruglopende bezoekersaantallen bij bioscopen hebben niet geleid tot een daling van de mediabestedingen in dit mediumtype: + 7,6 procent.
Op dagbladen na zagen alle printmedia hun advertentie-inkomsten voor het eerste sinds jaren weer stijgen. In 2005 werden 72 nieuwe publiekstijdschriften gelanceerd, de bestedingen namen toe met 2,2 procent. De vak- en managementbladen noteerden een plus van 1,6 procent, zij profiteerden onder andere van een toename van het aantal personeelsadvertenties. Grootste stijger was internet: online display advertising nam toe met 46,5 procent. De magische grens van honderd miljoen euro zal in 2006 doorbroken worden. Bron Adformatie
Verder lezen over Reclame
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersVerder lezen over Televisie
Entertainment14.11.2024
Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25
Entertainment11.11.2024
ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?
Binnenkort op VideolandStartups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Gadgets23.07.2024