31.01.2025
Online

7 dingen die beter kunnen aan online shoppen

By: Laura Jenny

BlogOnline

Het is weer weekend en dat is voor veel mensen het moment om online te shoppen. Voor sommigen is het een hobby, voor anderen is het een noodzakelijk kwaad. Een ding is zeker: het kan een stuk aantrekkelijker worden gemaakt. We hebben 7 wensen voor online shops, waarmee het winkelproces een stuk aantrekkelijker wordt.

1. Kortere afleverblokken

PostNL laat je vaak netjes weten dat je pakket eraan komt en dat is fijn, maar een mail ontvangen waarin staat dat je de bezorger tussen 08:00 en 22:00 uur kunt verwachten is een dooddoener. Nu weten we dat dit wel zorgt voor de meest duurzame levering: immers kan PostNL de ritten hierdoor zo plannen dat de bezorger maar een keer door je straat hoeft te rijden, maar het is wel heel vervelend om zo lang binnen te blijven wachten. Het zou fijn zijn als er naar een oplossing zou worden gezocht om toch iets kortere afleverblokken te ontwikkelen. Sommige webshops bieden het tegen betaling, maar is er niet een natuurlijkere manier?

2. Een bedrijf dat je pakketjes verzamelt

Een oplossing kan zijn dat je niet meer 5 verschillende koeriers op je Ring ziet verschijnen, maar gewoon eentje, waarmee je een tijdsslot afspreekt. Die koerier komt dan bij een bedrijf vandaan dat alle pakketjes voor je verzamelt. Ook dit soort dingen bestaan wel al, zoals Homerr, maar het zou goed zijn als zoiets bij meer webwinkels een optie zou zijn. Zelden heb je een pakje echt per se de dag later al nodig, waarom zou je het niet van een weekje laten verzamelen en dan uitgeleverd kunnen krijgen (of zelf ophalen) via zo’n soort dienst?

3. Kiezen welke partij het verstuurt

Even los van de soms erg vervelende situaties die ontstaan wanneer je op je pakket wacht: het zou goed zijn als meer webshops je keuze geven welke koerier er wordt gebruikt. De persoon die dit artikel schrijft heeft wel eens een trein van een kwartier moeten nemen, en toen nog een bus van 40 minuten die maar een keer per uur ging om een pakketje te halen met daarin 3 plastic balletjes voor de katten om mee te spelen. En dan moet je nog terug. Wil je voorkomen dat je met een irritante koerier te maken krijgt die nooit doet wat je vraagt, of met een dienst die niet eens een keer aanbelt en het dan al naar een distributiecentrum ver buiten de stad brengt, dan zou het fijn zijn als meer webshops je lieten kiezen tussen bezorgbedrijven. Zeker omdat je misschien weet dat je al een ander pakje van diezelfde bezorger ontvangt.

4. Een mens die het toont

We hebben niet alleen maar wensen voor bezorging: ook voor het winkelen zelf. Leuk om een tas of koffer in een online shop te zien staan, maar het is vaak heel moeilijk om te begrijpen hoe groot iets is. 27 liter, wat betekent dat nou? Of een vaas, of zelfs een flesje drinken: in veel webshops kun je het niet in perspectief zien. Je weet niet hoe groot het is. Het zou handig zijn als er altijd een mens is of een getekend menselijk figuur om aan te geven welke grootte je mag verwachten.

5. Niet meer een bestelling in meerdere delen

Een van de grootste ergernissen, die we hier ook al vaker hebben aangestipt, dat is wanneer een bestelling bij een webwinkel in meerdere delen wordt geleverd. Is het groot, dan kan het niet anders, maar waarom dat dan ook allemaal op verschillende dagen moet komen, dat maakt het vervelend: immers wil je niet dat de bezorger drie keer naar je toe moet rijden, je wil dat dat maar 1 keer is. Niet alleen omdat jij dan maar een keer hoeft thuis te blijven, maar ook omdat hij dan maar een keer voor uitstoot zorgt. Vroeger waren er webwinkels waarbij je kon aangeven dat je liever wilde wachten met uitgeleverd krijgen tot je bestelling compleet is, maar dat is er bij de meeste webwinkels uit. Van ons mag die optie een comeback maken: misschien wel een verplichte.

6. Meer transparantie over retourneren

Er doen veel wilde verhalen de ronde over het retourneren van je spullen. Worden ze allemaal massaal stukgemaakt, of krijgen ze toch nog een tweede leven? Waarschijnlijk gaan mensen heel anders met retouren om als ze de waarheid weten en we denken dat winkels daar absoluut transparanter over mogen zijn. Het feit dat ze dat nu niet zijn, maakt het alleen nog maar verdachter wat er dan met retouren gebeurt. Er wordt ook altijd maar weinig over retourneren gesproken, alsof we het niet willen horen. Maar wat als we het juist precies weten?

7. Meer duidelijkheid over beschikbaarheid

Als er nu een artikel niet beschikbaar is, dan kun je je emailadres invullen en dan krijg je een mailtje als het item er is. Althans, dat is wat er wordt gezegd. In de praktijk krijg je vaak vooral veel meer reclame in je mail en als het product al op voorraad is, dan hoor je het vaak zo laat dat het alweer opnieuw is uitverkocht. Het zou fijn zijn als een winkel iets duidelijker is over waarom een artikel er niet is en wanneer het weer wordt verwacht. Dan kun je veel makkelijker een besluit nemen.

Share this post