Online13.03.2006

Je voornaam is je lifestyle


1142247479voornaam.jpg
1142247479voornaam.jpg

Uit onderzoek door de Universiteit Utrecht en Wegener DM blijkt dat huishoudens met kinderen met een bepaalde voornaam niet alleen geografische en demografische kenmerken delen, maar ook voorkeuren op het gebied van lifestyle. Dat biedt nieuwe en interessante segmentatiemogelijkheden voor (direct) marketeers.

Elke voornaamgroep wordt gekenmerkt door haar eigen lifestyle. De groep Arabisch en Turks telt bijvoorbeeld opvallend veel postorderaars. Elitehuishoudens delen een voorkeur voor opiniebladen, terwijl de traditionele groep wordt gekenmerkt door een minder intensief gebruik van internet. Opmerkelijk zijn ook de grote populariteit van loterijen binnen de groep voormodern buitenlands en het relatief grote aantal kinderen in het bezit van een mobiele telefoon in de groep voormodern internationaal. De voormoderne Nederlandse huishoudens kennen een hoge penetratiegraad van dagbladabonnees. Psychografische verschillen komen onder meer tot uitdrukking in de statusongevoeligheid van traditionele huishoudens en hun minder grote behoefte aan zelfontplooiing.

Lees hier het hele persbericht (PDF).

...