In Europa bezoeken elke maand rond de 49 miljoen mensen een online datingsite, terwijl in de VS een op de drie nieuwe huwelijken online beginnen volgens recent onderzoek. Globaal gezien wordt de waarde van de totale industrie op bijna 3,5 miljard euro geschat.
Januari is verreweg de drukste maand voor datingsites. In de eerste drie weken van januari 2015 zag datingsite eDarling het aantal registraties met maar liefst 84% toenemen in vergelijking met december. Het stigma blijft afnemen en de markt blijft groeien. Wat kunnen we dit jaar verwachten op het gebied van online dating?
Mobiele dating apps worden steeds aantrekkelijker voor diegene die geen tijd of zin hebben om hun kostbare tijd door te brengen achter een computerscherm. Het flexibele element biedt oplossingen voor mensen die constant onderweg zijn. David Khalil, CEO en oprichter van eDarling, zegt over de opkomst van dating apps: ”
Mobiel daten is, net als Facebook vijf of zes jaar geleden, zowel een kans als een bedreiging voor de online datingmarkt: de applicaties zorgen voor een enorme stijging van het aantal mensen die online daten, waardoor de sociale acceptatie vele malen groter is. Tegelijkertijd zorgen de applicaties, die meestal gratis zijn, ervoor dat de traditionele aanbieders onder druk komen te staan.”
Hoewel de populariteit van sommige dating apps nog steeds toeneemt, is de keerzijde ook ontdekt: de oppervlakkigheid van het ‘hot or not’ concept, de focus op korte termijn dating en gebruikers die vooral seksuele intenties hebben. Dit leidt tot meer specifieke dating apps en datingsites die zich bijvoorbeeld richten op mensen met dezelfde hobby’s, educatie of baardstijl, maar ook op mensen die op zoek zijn naar senioren dating, een lange termijn- of een platonische relatie.
Het toenemende gebruik van dating apps en de ingebouwde chatfunctie leidt ook tot kortere berichten, die de compacte stijl hebben van een sms bericht. De tijd van het versturen van persoonlijke, uitgebreide e-mails naar elkaar is voorbij. Speels heen en weer berichten heeft de traditionele e-mail grotendeels vervangen.
Hoewel de profielfoto nog steeds een van de eerste dingen is waar men naar kijkt bij het openen van een online dating profiel, wordt er steeds meer waarde gehecht aan de authenticiteit van een persoon. Dating profielen worden vaker gelinkt aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter om andere gebruikers een beter inzicht te geven in hun persoonlijke leven.
Met een stijging in het aantal echtscheidingen en stellen met kinderen die uit elkaar gaan, blijft het aantal alleenstaande ouders in Nederland toenemen. Uit data van Nederland blijkt dat de acceptatie om op een date te gaan of een relatie te beginnen met alleenstaande ouders enorm is toegenomen in de afgelopen vijf jaar. Het percentage leden dat een partner met kinderen accepteert is gestegen van 49% in 2010 to 72% in 2015.
In het verleden richtte online daters zich vooral op het perfectioneren van het voorkomen op het internet. Het online profiel werd gepresenteerd als een curriculum van goede en slechte kwaliteiten, hobby’s en interesses. Nu meer mensen merken dat liegen je niet ver brengt op de lange termijn, zal de focus dit jaar verschuiven naar een eerlijke presentatie van jezelf.
Geen fake foto’s, verheerlijkte profielen en verbloemde waarheden, meer; what you see is what you get.
[Afbeelding via Fotolia]