Even een paar onderzoeksfeitjes uit de UK. Met het volwassen worden van het medium internet, moeten de websitebouwers en online adverteerders steeds meer rekening houden met het feit dat het online gedrag van vrouwen en mannen verschilt. Uit onderzoek van TGI blijkt dat Britse mannen online vooral tickets voor evenementen, dvd`s, computeraccessoires en spelletjes kopen. Ze sluiten ook online verzekeringen af, doen zakelijke aankopen en downloaden muziek en video`s.
Vrouwen kopen ook tickets, maar bestellen meer boodschappen en boeken reizen. Vrouwen geven online veel geld uit aan kleding en boeken. Mannen bezoeken vooral sites met sport, auto`s, zakelijke informatie en muziek. Vrouwen zijn vooral te vinden op sites over evenementen, reizen, televisieprogramma`s, huizen en gezondheid.
59% van de mannen en 44% van de vrouwen is dagelijks online; respectievelijk 17% en 20% was de afgelopen 12 maanden voor het eerst online (voor mij een ongelooflijk hoog getal, je zou denken dat iedereen inmiddels al een keer online is geweest). 52% en 43% kijkt eerst op internet als ze naar informatie op zoek zijn. Mannen doen vooral aan online gokken, radio luisteren, veilingen bezoeken, downloaden en games. Vrouwen gebruiken internet vooral voor studie/onderzoek, e-mailen, instant messaging, chatten en online bankieren.
Ook wat betreft design moet een onderscheid gemaakt worden tussen het gedrag van vrouwen en mannen. Wat het verschil is weet ik niet, maar het schijnt dat Handbag.com een typisch voorbeeld is van een site ontwikkeld voor vrouwen (en dan gaat het niet alleen om het productaanbod!). via Bricks