Online22.11.2005

Het korte lontje van Gijs Staverman


1132608917kort-lontje.jpg
1132608917kort-lontje.jpg

Deze week is SIRE (Stichting Ideële Reclame) gestart met de ‘Lange Lontjes’ uitdaging. Een aantal bekende en onbekende Nederlanders probeert een week lang hun lontje zo lang mogelijk te houden.

Deze actie geeft de campagne ‘Kort Lontje’ van SIRE, een nieuwe impuls. De deelnemers doen de hele week verslag van de lengte van hun lontjes in hun dagelijkse leven. Op Sire.nl/kortlontje komen de dagboeken van Stijn Vreven, Gijs Staverman, Don Diego Poeder, Tijl Beckand en Anita Witzier.

Maar ook van een wegwerker, een supermarktmedewerker, iemand die bij de sociale dienst werkt en een rijlesinstructeur. Een deskundige jury bepaalt aan het einde van de week wie de titel ‘het langste lontje van Nederland’ verdient.

De Lange Lontjes uitdaging die vandaag van start gaat, duurt tot en met zaterdag 26 november. De belevenissen van de bekende en onbekende deelnemers verschijnen op de website van de Kort Lontje campagne: www.sire.nl/kortlontje. Op de website kan het publiek lezen hoe het de deelnemers vergaat om in bepaalde situaties niet met een kort lontje maar juist met een zo lang mogelijk lontje te reageren. De deelnemers zullen aan den lijve ondervinden hoe het is om niet gelijk aangebrand te reageren maar eerst eens rustig tot tien te tellen.

Na afloop van de uitdaging zal een deskundige jury – bestaande uit Guido van Woerkom, directeur ANWB, Raul Lansink van SIRE en cultuursocioloog Gabriël van den Brink – bepalen wie van de vijf bekende en wie van de vier onbekende Nederlanders er het best in is geslaagd om zijn of haar lontje het langst te houden. De winnaars, uit de categorie BN-ers en ON-ers, worden op dinsdag 29 november gehuldigd.

Aan de uitdaging doet een aantal bekende en onbekende Nederlanders mee. De bekende Nederlanders zijn benaderd vanwege hun beroep en imago. Bekende Nederlanders zijn namelijk zelden anoniem, krijgen nogal wat te verduren als ze op straat lopen en hun gedrag wordt vaak beoordeeld onder een loep. Voor de sporters geldt bovendien dat de emotie in wedstrijden nogal eens kan leiden tot heftige reacties. De bekende Nederlanders die vanwege deze redenen de uitdaging aangaan zijn: Anita Witzier (televisiepresentatrice), Gijs Staverman (televisie- en radiopresentator), Don Diego Poeder (professioneel bokser), Stijn Vreven (voetballer van Vitesse) en Tijl Beckand (cabaretier).

Niet alleen bekende Nederlanders, maar ook sommige onbekende Nederlanders hebben te kampen met de korte lontjes van anderen. Dit komt dan met name door het beroep dat ze uitoefenen. Daarom doen een wegwerker uit Bodegraven (Cock Verleun), een rij-instructeur uit Zwolle (de heer Zwijnenburg), een medewerker bij de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid uit Rotterdam (Sander van Wasbeek) en een medewerker van een grote supermarkt uit Alkmaar (Fred Heijens) ook aan de uitdaging mee.

Naast de start van de Lange Lontjes uitdaging krijgt de campagne ‘Kort Lontje’ ook een extra impuls in de media door Boomerang kaarten, bioscoopreclame, stickers en banners. Zo wil SIRE op een leuke manier de mensen aan het denken zetten over hun eigen gedrag. Verder bestaat de campagne uit een televisie- en radiocommercial en printadvertenties.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Reclame

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers

Verder lezen over Televisie

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

Wie is de Mol? seizoen 25 gaat bijna van start en de kandidaten zijn vandaag bekend gemaakt. Wie doen er mee, en vooral: wie is de Mol?

Entertainment14.11.2024

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude