21.11.2005
Online

De Telegraaf neemt Relatieplanet.nl over

By: Henk de Hooge

BlogOnline
1132594491relatieplanet.jpg
1132594491relatieplanet.jpg

Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, onderdeel van Telegraaf Media Groep, stapt in de markt van online dating. Vandaag maakt het mediabedrijf bekend dat het de intentie heeft om per 1 januari 2006 een belang van 70% te nemen in Relatieplanet en Iwannadate.

Relatieplanet.nl is de grootste datingsite in Nederland, Iwannadate is nummer vijf. De Telegraaf wordt hiermee direct marktleider op het gebied van dating, met een database van ruim 600.000 actieve profielen.

Daarnaast zorgt de overname voor een forse stijging van het online bereik. Om de ambities in deze en overige Vraag en Aanbod sites te realiseren is onlangs Telegraaf Classified Media opgericht. Dit is de eerste overname van het nieuwe bedrijfsonderdeel.

Relatieplanet.nl is de meest bezochte datingsite in Nederland en één van de grootste in België . Sinds de oprichting in 2002 heeft de site meer dan 1,1 miljoen singles ingeschreven. De site beschikt momenteel over bijna 400.000 actieve bezoekersprofielen en heeft maandelijks meer dan 1 miljoen unieke bezoekers. Iwannadate.nl heeft ongeveer 200.000 actieve profielen en bezoekers.

Ambitie Uitgeversmaatschappij De Telegraaf maakt geen overnamebedragen bekend. Wel stelt het bedrijf dat de acquisitie van vandaag één van de grootste op het gebied van online media van de afgelopen jaren is. De overname past in de ambitie van het bedrijf om toonaangevend te zijn in het bij elkaar brengen van Vraag en Aanbod, zowel online als offline. Verregaande integratie van krant, internet en mobiele diensten staat daarbij voorop. “We hebben het al eerder gezegd: het gaat in de mediawereld in toenemende mate om het aantal contactmomenten dat we genereren”?, reageert Frank Volmer, directielid Uitgeversmaatschappij De Telegraaf op de acquisitie. “Deze overname laat zien dat het ons ernst is met het verder uitbouwen van die consumentencontacten. Daarbij kunnen we alle platforms inzetten, dus zowel de krant, internet, mobiele diensten maar ook televisie en niet te vergeten evenementen. Wat dat laatste betreft zijn we ook stappen aan het zetten, na vergroting van ons belang in Expomedia. Zeker op datinggebied is een dergelijk geïntegreerd aanbod cruciaal om toonaangevend te kunnen zijn en blijven”?.

Share this post