Tijdschrift voor de Marketing schrijft: Volgens onderzoek van eMarketer blijkt dat de beste dagen van word of mouth marketing nog moeten komen, maar nu al onderkennen steeds meer marketeers de mogelijkheden van virale marketing en buzz.
Volgens adviesbureau McKinsey wordt tweederde van alle economische activtiteit beïnvloed door mond-tot-mond reclame over een product, dienst of merk. En volgens onderzoek van onderzoekbureau RoperASW (onderdeel van de GfK Groep) ziet 90 procent van de Amerikaanse consumenten ‘word of mouth’ als belangrijkste bron voor ideeën en informatie. Daarnaast vindt men word of mouth tweemaal zo belangrijk als boodschappen via advertenties en content in tijdschriften, en wordt aan word of mouth anderhalf maal zoveel waarde toegekend als 25 jaar geleden.
Word of mouth wordt ook wel gezien als ‘vrienden- en familiemarketing’. Volgens NOP (ook onderdeel van GfK) zijn mensen eerder geneigd om ervaringen te delen met naasten, dan met vreemden. Maar juist op internet zijn er tegenwoordig grote groepen actief in social network- omgevingen, denk aan Hyves en de MSN Messenger. Deze online connecties kunnen diep gaan, bijvoorbeeld groepen die zich richten op specifieke onderwerpen, zoals gezondheisproblemen, of zwangerschap, of heel vluchtig, bijvoorbeeld product- of reiservaringen. Oppervlakkig of niet, de informatie die wordt uitgewisseld, heeft veel meer waarde dan de traditionele vormen van marketingcommunicatie. Forrester Research vond uit dat 15 procent van de online Amerikanen producten eerst vergelijkt op basis van productrecensies van andere consumenten, en daarna pas tot de koop overgaat.
Maar word of mouth marketing staat als aparte discipline nog in de kinderschoenen. eMarketer schat, op basis van verzamelde data en interviews met online marketeers, dat dit jaar bijna de helft van alle online marketeers een vorm van word of mouth of virale marketingactie zal inzetten in de communicatie naar de klant. En volgend jaar zal de meerderheid van de online marketeers het instrument inzetten. Op de vraag ‘welke digitale media ga je inzetten?’ antwoordde tweederde van de respondenten met word of mouth.
Verder lezen over MSN
Online16.10.2023
Tijdmachine: MSN Messenger maakte alle ouders boos
Mobile12.12.2014
MSN-apps voor iOS en Android beschikbaar in Nederland
Nieuws30.09.2014
Vernieuwd MSN-platform morgen live in Nederland
Online08.09.2014
Dit is het nieuwe MSN platform
beta-versieOnline31.08.2014
De langzame dood van MSN Messenger
Technology30.01.2013
MSN.nl geoptimaliseerd voor smartphone en tabletgebruik
Technology07.11.2012
Microsoft bevestigt samengaan Windows Live Messenger en Skype
Technology26.03.2012
Windows Live Messenger blokkeert Pirate Bay links
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Verder lezen over Viral
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Social Media11.10.2024
8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy
Social Media29.09.2024
Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal
Social Media17.09.2024
Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?
Social Media15.09.2024