Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten. Soms is dat een handgeschreven kaartje met een dank je wel voor je bestelling, soms is dat een leuke ansichtkaart extra of simpelweg een heel mooie verpakking. De verpakking maakt ook bij pakketjes die worden verstuurd echt het verschil voor een webshop. Dit zijn vijf redenen waarom.
Veilig versturen
Als iets mooi wordt gepresenteerd -en dat kan ook in een kartonnen, onbedrukte doos zijn-, dan geeft dat een klant een heel ander gevoel bij het uitpakken. Zo kun je een bestelling van jouw webshop bijvoorbeeld voorzien van gekleurd stro of papier om de producten op te leggen. Niet alleen een mooi, rijk verpakkingsmateriaal, maar ook nog eens wat extra veiligheid omdat het helpt tegen stoten. Het is dus multifunctioneel en wordt bovendien vaak door een klant weer gebruikt om zelf iets veiliger te versturen.
Herkenbaarheid
Zelfs iets simpels als een goed label met daarop je webshoplogo kan al het verschil maken: het ziet er meteen een stuk professioneler uit wanneer iemand weet: ah, dat pakje van X komt eraan. Het is een stukje vertrouwen opbouwen, maar ook herkenbaarheid: je laat aan iedereen die het poststuk ziet zien: ik ben er. Plus, als de buren een pakketje aannemen, zorgt dat dus voor herkenning bij zowel de koper als de persoon die het pakketje aanneemt = extra naamsbekendheid.
Verrassing
Tegenwoordig ontvangen mensen zoveel pakketjes, dat we gewend zijn geraakt aan de wat anoniemere, kartonnen doos. Niks mis mee, zeker niet omdat je er bijvoorbeeld aan de binnenkant veel mee kunt doen. Zorgen dat je met een goede verpakking komt naar je klant toe, kan zorgen voor verrassing. Denk bijvoorbeeld aan de dozen van Kruidvat of Hema, die zijn voorzien van een print zodat je er een kattenhuisje of kartonnen speelgoedkassa van kunt maken: dit soort verrassende oplossingen zorgen voor een glimlach op het gezicht van de klant. En het laat zien: deze doos is niet zomaar een doos, net als dat het product erin ook niet zomaar een product is.
Een passende oplossing
Iedereen kent het wel: een doos van 1 bij 1 vierkante meter ontvangen van een bepaalde, grote webshop, dat ook makkelijk in een kleinere doos had gepast. Het is enorm zonde en totaal niet duurzaam. Als webshop investeren in een groot aantal doosjes, zorgt ervoor dat je klanten niet opzadelt met een gigantische doos en een heleboel frustratie. Een passende oplossing voor het product dat jouw klant heeft besteld, zorgt ten eerste voor een stevigere, maar ook een duurzamere verzending.
Laten zien waar je voor staat
Over duurzaamheid gesproken: door te kiezen voor bijvoorbeeld plasticvrije of herbruikbare verpakkingen laat je als bedrijf ook zien dat je duurzaamheidsbelofte niet zomaar uit de lucht gegrepen is. Natuurlijk is het versturen op zich vaak al een last voor het milieu, maar duidelijk aan een klant laten zien dat je kiest voor opvulmateriaal dat bijvoorbeeld door even nat te maken kan verdwijnen (maïswokkels) of dat plasticvrij is, geeft een klant het vertrouwen dat je inderdaad ook bezig bent met je ecologische voetafdruk en dat is zeker vandaag de dag voor menig klant een belangrijke factor, juist als het om pakketjes gaat.
[Fotocredits – Patrick Daxenbichler © Adobe Stock]
Verder lezen over Duurzaamheid
Technology11.12.2024
Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt
Lifestyle09.12.2024
De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingEvents30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthOnline11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Verder lezen over Online Shop
Cybercrime25.11.2024
Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024