Online21.04.2015

​5 tips voor een succesvolle online presentatie


Online presentaties zijn gemeengoed geworden in het bedrijfsleven. Voor veel organisaties vormen ze een belangrijk strategisch en tactisch instrument. Dat blijkt onder meer uit de opkomst van succesvolle online presentatietools zoals Prezi en de recente overname van LiveLoop door Microsoft.

Online presenteren gaat gepaard met een aantal unieke uitdagingen. Als we een fysieke presentatie verzorgen, kunnen we mensen de hand schudden en de aandacht van het publiek vasthouden met onze non-verbale communicatie. Een online publiek is sneller afgeleid en heeft over het algemeen een veel kortere aandachtsspanne.

Hier volgen vijf tips die je helpen om het succes van je online presentaties te vergroten:

Tip 1: Hou het binnen de 30 minuten

Onze aandachtsspanne is online veel korter dan tijdens fysieke presentaties. Als je presentatie inclusief de rondvraag meer dan 30 minuten in beslag neemt, is dat simpelweg te veel van het goede.

Denk echter wel goed na over wat je tijdens deze 30 minuten wilt doen. Misschien wil je een potentiële klant warm maken voor een afspraak, of probeer je je publiek over te halen om je voor te stellen aan een besluitvormer binnen hun organisatie. Wat je doel ook is, zorg voor een beknopte presentatie die mensen bijblijft.

Tip 2: Herkenbaarheid + nieuwsgierigheid = betrokkenheid

De helft van het menselijk brein — opgebouwd uit 80 miljard zenuwcellen – houdt zich bezig met het verwerken van wat we zien. We zijn in staat om dit ongelooflijk snel te doen.

Besteed wat tijd en moeite om ervoor te zorgen dat je prospect een aantrekkelijke presentatie krijgt voorgeschoteld die zowel vertrouwd aandoet als de nieuwsgierigheid prikkelt. Je presentatie wordt daardoor boeiender, en je boodschap zal langer blijven hangen.

Tip 3: Let op je stemgebruik

Je stem is een veel belangrijker instrument in online presentaties dan wanneer je in levende lijve presenteert. Leg energie in je stem en pas je toon en snelheid van spreken aan elk punt van gesprek aan.

Nadruk is eveneens een krachtig hulpmiddel. Herhaal belangrijke punten twee maal, maar overdrijf niet. Hetzelfde geldt voor pauzes. Pauzes kunnen het verschil maken tussen een uitmuntende presentatie en een aardige presentatie. Het geeft je publiek de tijd om belangrijke informatie in zich op te nemen en eventueel notities te maken.

Tip 4: Zorg ervoor dat je over de juiste apparatuur beschikt

Net als bij een fysieke presentatie staat of valt je succes met een goede voorbereiding. Controleer een half uur voor je begint of alles correct functioneert. Test je audio- en videoapparatuur, controleer je presentatie op fouten en ga na of je over al het benodigde materiaal beschikt.

Een tip van experts: investeer in een goede koptelefoon met ruisreductie. Dit zal de ervaring van het publiek sterk verbeteren. Vertrouw niet op de luidsprekers en microfoon van je laptop. Kies voor een professionele aanpak.

Tip 5: Denk als een filmregisseur

Zet je webcam aan en kijk eens kritisch naar wat er zich om je heen bevindt. Als je achtergrond uit grauwe kantoormuren bestaat, kan het helpen om een contrasterend overhemd / bloesje / jasje etc. te dragen. Zorg ervoor dat jij de held van het verhaal bent en voldoende opvalt.

Let ook op de verlichting. Ga niet voor een raam zitten, omdat je dan volledig in het licht verdwijnt. Een mogelijkheid is om papier over twee bureaulampen te plakken en die links en rechts van je op te stellen.

Ten slotte zou je kunnen overwegen om decorstukken in te zetten om het gesprek op gang te krijgen. Denk aan een opvallende poster op de muur achter je, een plank met interessante boeken of een gesigneerde voetbal. Je zult versteld staan van wat mensen zoal opmerken en aankaarten.

Veel succes!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...