Het is vrij makkelijk om in Nederland Amazon Prime te nemen. Het kost maar 3 euro per maand (in tegenstelling tot de 11,50 euro die het in Amerika kost. Bovendien kun je rekenen op korting tijdens Amazon Prime Day (dat er weer bijna aankomt) en kijken naar Amazons streamingdienst Amazon Prime Video. Toch is er ook veel te wensen. Dit kan beter.
In Nederland is het aanbod van Amazon maar zo-zo, maar dat kunnen we het vergeven omdat het nog erg nieuw is. Het is sowieso voor veel Nederlanders even wennen om via Amazon te bestellen, omdat de Bol.com’s en CoolBlue’s van deze wereld zo zijn ingebakken. Echter laat het aanbod ook in andere landen soms te wensen over. Nikes direct van Nike kopen via Amazon? Gaat niet, het merk heeft zijn producten van de site gehaald. PopSockets, Birkenstock en meer merken hebben dat gedaan.
In het verlengde van dat aanbod van Amazon ligt echter nog een irritatie. Soms zie je pas als je uren hebt geshopt en door het aankoopproces heen klikt dat iets helemaal niet naar Nederland kan worden verscheept. Of dat het extreem duur is om het wel te laten verzenden. Amazon zou hier wat duidelijker over moeten zijn, zodat je beter geïnformeerd kunt winkelen. Ook kan het in de weergave wat duidelijker zijn wat je Prime-voordeel precies is: soms staat het erbij, maar lijkt het niet terug te komen in de prijs. Een beetje meer transparantie is dus gewenst, zeker op een website die zo druk is en vol staat met informatie.
Voor veel mensen is het feit dat de werkomstandigheden bij Amazon enorm slecht zijn een reden om Amazon Prime op te zeggen. Naast vervelende omstandigheden is het namelijk ook niet bepaald vriendelijk als mensen daar iets van zeggen: het ontsloeg zelfs twee developers tijdens hun protest voor betere werkomstandigheden. Ook tijdens coronavirusuitbraken is Amazon niet de beste werkgever. Mensen kregen geen of laat pas bescherming en wanneer ze zich ziek meldden, dan hadden ze lang niet zoveel rechten als bij veel andere bedrijven. Natuurlijk heeft Amazon ook wel heel veel werknemers: 840.000 over de hele wereld, maar het zou wel overal op een minimum moeten zijn.
Amazon is beroemd om zijn belofte iets dezelfde dag te leveren. Hoewel dat in ‘noodgevallen’ heel handig lijkt, is het eigenlijk in veel gevallen helemaal niet zo’n noodgeval. Je kunt ook creatief zijn en een ander plan bedenken, of even op de fiets stappen naar de winkel. Je betaalt namelijk wel een prijs voor die ‘same day delivery’, net zoals de natuur hier een prijs voor betaalt. En die laatste is wel wat hoger dan die die jij betaalt: als je een week op je product wacht in plaats van een dag, dan zou je ‘slechts’ 20 bomen kappen in plaats van 100. Dat is tenminste hoe een professor het ooit heeft uitgelegd. Waar veel bedrijven ernaar streven om in 2030 uitstootvrij te produceren en te leveren, heeft Amazon die belofte gedaan voor een decennium later: 2040. En dan nog is het de vraag of het dat gaat halen.
Seizoenen van een serie die niet bij elkaar staan, betaalde en gratis content door elkaar, een niet al te fijne interface: de streamingdienst Amazon Prime Video laat ook te wensen over. Zo krijg je vaak voordat je film of serie start reclame te zien voor een andere film of serie. Hoewel die skipbaar is, is er het toch een beetje irritant. Zeker omdat Amazon zich niet lijkt te realiseren wanneer je een bepaalde film of serie al hebt gezien. Nu betaal je er maar 2,99 euro per maand voor (en daarvoor krijg je dus ook andere voordelen, zoals op winkelplatform Amazon.nl en op Twitch), maar het zou een optie moeten zijn om dit standaard uit te schakelen.
Amazon doet veel dingen goed: je wordt niet zomaar de grootste van de wereld. Zo investeert het ook veel in nieuwe ontwikkelingen, zoals robots en droneleveringen. Het is een powerhouse waar je als online shopper bijna niet omheen kunt, maar de bovenstaande dingen zorgen ervoor dat een Prime-abonnement niet zo vanzelfsprekend is als het voor sommige mensen klinkt. Even een tandje bijschakelen dus, Amazon.