Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De Nederlandse omroepen profiteren op internet duidelijk van de start van het nieuwe TV seizoen. In augustus groeide het bezoek aan de websites van de verschillende omroepen naar 20,9 miljoeni. In de vergelijkbare periode in 2004 lag dit nog op 8,3 miljoen. Talpa blijkt direct na haar introductie de belofte van een multimediale omroep ook daadwerkelijk in te lossen.
Waar in TV land door de komst van Talpa de spoeling voor de spelers eerder dunner lijkt te worden, weten alle omroepen op internet wel een absolute groei in unieke bezoekers te bereiken. Deels is dit te verklaren door de verder stijgende breedbandpenetratie in Nederland, waardoor multimediale toepassingen via het web steeds beter mogelijk zijn.
Daarnaast investeren de omroepen duidelijk steeds meer in een doordachte webstrategie. Ook heeft de komst van Talpa de andere omroepen op scherp gezet waardoor steeds meer nuttige toepassingen beschikbaar zijn voor de internetgebruike .
De grote vier
Ondanks een zeer succesvolle introductie van Talpa op internet houden de Publieke Omroep en RTL Nederland voorlopig stand als internet marktleiders. RTL Nederland groeit echter wel harder dan de Publieke Omroep. Het bereikspercentage van SBS Broadcasting is duidelijk het laagst.
Binnen de Publieke Omroep dragen naast de portal (15%) de websites van de NOS (14%), BNN (6%), Tros (5%) en Vara (4%) het meest bij aan het percentage totaalbereik. Deze ‘verzuiling’ lijkt ondanks bezuinigingen binnen de Publieke Omroep de belangrijkste succesfactor.
Door de snelle groei kan RTL Nederland op termijn de leidende positie van de Publieke Omroep op internet overnemen. De introductie van het ‘actiedomein’ rtl457.nl is de belangrijkste verklaring voor de groei. Daarnaast heeft RTL Nederland voor alle zenders en programma’s op rtl.nl een uniforme stijl toegepast wat de herkenbaarheid als portal zeker ten goede komt.
Talpa maakt een droomstart als ‘internet uitgever’. In de overall ranglijst van Multiscope Visiscan is men inmiddels gevestigd op een 18e positie. Met Big Brother heeft Talpa een bewezen internet succes in huis waar de multimedia ambities van de omroep tot leven komen. Radio 538 is bovendien de best scorende radiozender met een bereik van ruim 8%.
In al het omroep geweld op internet blijft SBS Broadcasting vooralsnog achter. Het bereikspercentage groeide in een jaar van 10% naar 14%, maar dit is onvoldoende om een serieuze bedreiging te kunnen zijn voor de Publieke Omroep, RTL Nederland en Talpa. (Bron: Multiscope)