Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Ben je wel eens een winkel binnengelopen, naar de gamesafdeling gegaan en daar helemaal uit het niets geconfronteerd met een vervolg op een game waarvan je eigenlijk niet wist dat het er was, maar waar je niet snel genoeg mee naar de kassa kon lopen? Het is een gevoel dat je als nieuwsvolger bijna nooit meer krijgt, want zoveel echte verrassingen zijn er niet meer.
Maar deze week kreeg ik ook een -pardon the pun- schok toen ik het serieuze vervolg op Bioshock uit 2007 onder ogen kreeg: Bioshock Infinite, of zoals iemand het heel treffend zei op een Podcast: Skyoshock. Jawel, Irrational games neemt ons mee de lucht in.
Bekijk allereerst de trailer, die al laat zien hoe de wereld er zal gaan uitzien:
Wat je daar al in ziet is de nieuwe setting die de horror van het donkere en grimmige Bioshock loslaat en er felblauwe hemels en Uncle Sam voor teruggeeft. De uitbundige Amerikaanse vlaggen en de alternatieve naam voor Amerika (Columbia) geven al aan dat de wolkenwereld een uitspatting is van Amerika, waar -net zoals in de eerste Bioshock- toch het een en ander mis is gegaan. Je bent op zoek naar Elizabeth, het meisje dat je redt van je val in de trailer.
Zij heeft iets te maken met alle rottigheid die in Columbia uitgehaald wordt en zij zal ook een groot gedeelte van het spel aan je zijde staan, als een soort kruising tussen Alyx uit Half-Life 2 en Elika uit Prince of Persia, waarbij ze op beperkte schaal kan inspringen, maar je niet altijd op haar kunt rekenen. Alles bij elkaar lijkt dit het vervolg waar iedereen op heeft zitten wachten, maar het roept wel vragen op.
Als Ken Levine en Irrational games na de release van Bioshock direct zijn doorgegaan met deze game, hoeveel druk heeft er dan op 2K Marin, de ontwikkelaars van Bioshock 2, gelegen om die game zo snel mogelijk in de winkels te hebben liggen, zodat de games zich onderling niet in de wielen gingen rijden? Bioshock 2 was origineel gepland voor 2009 maar is uiteindelijk pas dit jaar uitgekomen, met als grootste kritiekpunt dat de game te veel leek op de eerste.
Het is wel een beetje zielig voor 2K Marin: ze hebben net deze week aangekondigd dat er nieuwe DLC beschikbaar was die het verhaal verder uitdiept. Minerva’s Den is een gedeelte van Rapture dat we nog niet gezien hebben, met nieuwe types Big Daddy, splicers, wapens en een heel stuk achtergrondverhaal, maar ik ben bang dat de al tanende interesse in Bioshock 2 na deze aankondiging helemaal als een baksteen zal zinken.
Ik ben erg enthousiast over Infinite tot nu toe en als je naar de reacties van fans en pers kijkt merk je ook dat dit is waar mensen op zaten te wachten. Dat geeft ook maar weer aan dat het essentiële ingrediënt van Bioshock dus niet de onderwaterwereld was, maar de nieuwe combinatie van elementen die de shooter tot iets geheel nieuws maakten. Diezelfde spirit zit ook in Bioshock Infinite, dus als Levine & Co. ook de kritiekpunten van de serie weten weg te poetsen kan de game zijn vliegende start ten gelde maken.