Online22.08.2016

​4 randvoorwaarden om Google Shopping goed in te zetten


Google Shopping, de dienst van Google om je producten op een andere manier aan te prijzen dan de reguliere tekstadvertenties in de zoekresultaten. Vele van jullie kennen Google Shopping waarschijnlijk en zijn van plan dit interessante kanaal binnenkort in te zetten. Of wellicht zet je Google Shopping inmiddels al in. Hoe dan ook, dit artikel geeft je een beeld van de belangrijke randvoorwaarden die er zijn om Google Shopping effectief in te zetten.

Google-Shopping-Randvoorwaarden-1
Google-Shopping-Randvoorwaarden-1

#1 Feed

Je zegt Google Shopping en je zegt direct: product feed. Misschien wel de belangrijke randvoorwaarde om Google Shopping goed in te zetten. De product feed zorgt ervoor dat je Google op een gestructureerde wijze je productassortiment aan kan bieden. Google kan op deze manier relatief eenvoudig een zoekresultaat koppelen aan jouw product. Er zijn bij het maken van een product feed echter een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. In de product feed moeten namelijk de volgende zaken worden opgenomen (in kolomvorm):

  • ID van een product: unieke code voor elk afzonderlijk artikel.
  • Titel: de naam van jouw product, neem hierbij karakteristieke kenmerken mee van je product, zoals kleur, merk, etc.
  • Beschrijving: je raadt het al, de beschrijving van je artikel waarin je nauwkeurig aangeeft welke relevante informatie van belang kan zijn voor de potentiële koper. Denk hierbij aan grootte, patronen, materiaal, etc.
  • Beschikbaarheid: hier zijn drie opties van toepassing te weten: vooraf bestellen, op voorraad en niet op voorraad.
  • Prijs: de prijs van het artikel.
  • Google productcategorie: hiermee wordt de categorie bepaald. Gebruik hiervoor de door Google opgestelde producttaxonomie.
  • Producttype: dit heeft eveneens te maken met de hiervoor genoemde productcategorie, echter kun je hiermee een eigen indeling opgeven. Met een scheidingsteken (>) kun je vervolgens een dieper gelegen niveau aanduiden.
  • Link: de URL die verwijst naar de productpagina op je website, oftewel de bestemmingspagina.
  • Afbeeldingslink: een URL naar de pagina waar de ‘hoofdafbeelding’ staat.
  • Staat: hierbij zijn drie opties van toepassing te weten: nieuw, opgeknapt of gebruikt.

‘Makkie’ denk je nu waarschijnlijk en dat klopt, dit gedeelte van het invullen van een feed is niet bijzonder complex. Houd er wel rekening mee dat er nog meer specifieke voorwaarden zijn afhankelijk van jouw product. Google heeft flink wat informatie beschikbaar hierover, lees dit dus zorgvuldig om verrassingen te voorkomen.

Helaas zijn we er nog niet. De uitdaging zit vooral in het volgende gedeelte, namelijk het toevoegen van product ID’s. Sinds 16 mei heeft Google hier het beleid enigszins aangepast en is het verplicht een GTIN (in Nederland ook wel bekend als EAN nummer) toe te voegen aan het product wanneer deze beschikbaar is. Doe je dit niet, dan worden de producten afgekeurd en niet (meer)vertoond. Zorg er dus voor dat je de voorwaarden van Google op dit gebied goed doorneemt wat betreft deze product-ID’s en voeg de GTIN toe aan je feed. Mocht je overigens Google Shopping al inzetten, dan ontvang je een melding in het Google Merchant Center wanneer de producten worden afgekeurd om deze reden.

#2 Google Merchant Center

Nu we het toch over het Google Merchant Center hebben, direct maar de uitleg over deze dienst en tevens belangrijke voorwaarde om Google Shopping in te zetten. Alvorens Shopping in te zetten dien je namelijk een account aan te maken in het Merchant Center. Dit programma is de schakel tussen jouw product feed en Google AdWords (waarover later meer). In het Google Merchant Center kun je de product feed (die voldoet aan alle voorwaarden) uploaden en vervolgens de koppeling maken met AdWords.

Google-Shopping-Randvoorwaarden-2
Google-Shopping-Randvoorwaarden-2

#3 Campagne in Google AdWords

Oké dan het is gelukt, je hebt jouw feed aan alle voorwaarden van Google laten voldoen en inmiddels is de feed geüpload in het zojuist aangemaakte Google Merchant Center account. Daarna heb je de koppeling tussen AdWords en het Merchant Center gemaakt en ben je klaar om te gaan adverteren. De volgende stap is dan ook het aanmaken van een Google Shopping campagne in AdWords. Hierbij zijn een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden:

  • Check het Google Shopping beleid, deze wijkt namelijk af van het Google AdWords beleid.
  • Minimaal één keer in de 30 dagen dien je de actuele productgegevens naar Google te sturen middels het Google Merchant Center.
  • Let bij het aanmaken van de Shopping campagne op een aantal belangrijke instellingen zoals het selecteren van het Google Merchant center account. Maar ook het instellen van de CPC’s en een aanvullende optie zoals bijvoorbeeld een advertentieplanning.

Google-Shopping-Randvoorwaarden-3
Google-Shopping-Randvoorwaarden-3

#4 Overige randvoorwaarden

En aan de slag! Oh wacht, voorgaande zaken zijn natuurlijk allemaal leuk, maar de vraag spookt wellicht nog steeds door je hoofd of jouw product überhaupt geschikt is om via Google Shopping te promoten. Daarom wordt hierbij nog eens extra ingezoomd op het hierboven genoemde Google Shopping beleid. Een belangrijk ding om rekening mee te houden is het feit niet alle producten kunnen worden ingezet voor Google Shopping. Denk hierbij aan:

  • Ticket voor evenementen of voor vervoer.
  • Verkoop van voertuigen. Auto’s, bromfietsen, motoren, etc. Een belangrijke uitzondering zijn de fietsen met hulpmotor die niet harder gaan dan 25 km per uur.
  • Financiële producten zoals aandelen, creditcards, verzekeringen, etc.
  • Diensten of services waar arbeid, tijd en/of expertise wordt verkocht maar waar geen concreet product in eigendom komt. Dit zijn o.a. reparaties, administratieve diensten, etc.
  • Onroerend goed zoals huizen, percelen, etc. (helaas nog geen Google ‘Funda’)

Google heeft deze zaken zorgvuldig vastgelegd. Mocht je twijfelen over de vraag of jouw product wel geschikt is voor Google Shopping. Bekijk dan ook het beleid van Google wat betreft deze materie. Daarnaast nog een aantal, wellicht iets meer voor de hand liggende zaken die niet zijn toegestaan maar wel het benoemen waard:

  • Er mogen geen namaakproducten worden verkocht via Google Shopping.
  • Een aantal ‘gevaarlijke’ producten is niet toegestaan, denk hierbij aan o.a. sigaretten, stiletto’s, peperspray, etc.
  • Producten die leiden tot oneerlijk gedrag, denk aan afluisterapparatuur, hacking software, etc.

Shopping mania

Afijn, een berg met zaken waar je rekening mee dient te houden in relatie tot Google Shopping. Hopelijk begint het inmiddels niet te draaien in je hoofd want het is best goed te doen. Ga vooral met veel structuur te werk. Zorg dat je product feed compleet is (vergeet de GTIN niet) en maak een Google Merchant Center account aan. Koppel GMC aan AdWords en ga van start. Twijfel je over de vraag of jouw product geschikt is voor Google Shopping? Lees dan de voorwaarden of neem contact op met Google. Kortom is het, ondanks alle effort, zeker de moeite waard Google Shopping in te zetten om jouw online doelstellingen te behalen.

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen van organisaties bij het behalen van sterke online resultaten. In zijn vrije tijd is Fabian fanatiek waterpoloër en mag je hem wakker maken voor een aflevering House of Cards.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat