De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nederland zei met 62% nee. Heel Europa kan NEE in het Nederlands spellen (hoorde ik op BNR). Prompt worstelt iedereen nu met de vraag: maar wat betekent 62% nee?
In eenzelfde discussie belandde ik vandaag en gisteren, in heel verschillende omgevingen: bij omroep.nl en in een masterclass.
Vandaag had ik een presentatie bij en over omroep.nl. Vijftien studenten J&NM hadden in totaal 45 gebruikstests uitgevoerd voor het college Testen van websites. Inderdaad valt er nog een hoop aan de site te verbeteren, maar eerlijk is eerlijk: daarvoor doe je zulke tests dan ook. En de eerste site of applicatie die bestand is tegen een serieuze gebruikstest met echte gebruikers moet ik nog tegenkomen. Niks nieuws dus.
Maar ook in deze discussie bij omroep.nl viel het me op dat de cijfer- en meetmanie op internet steeds hogere vormen aanneemt. Maar is dat absolute geloof terecht?
Cijfers en letters? Allereerst hulde voor de geavanceerde tools en de grafische presentatie van zulke programma´s als Clicktracks, de Smart View plugin van Webtrends of Qtracks (en ik vergeet er vast nog een paar). Zoekmachineguru´s tovereren vast met eenzelfde stafje hun eigen grafieken. Gisteren, in de Masterclass ´interactieve campagneanalyse´*, zag ik prachtige funnels met conversiegetallen: in- en uitstromende bezoekers in viertrapskoopsscenario´s (5x woordwaarde).
Bij alle grafieken rijst natuurlijk de vraag: waar gaat het heen? Wat zijn de trends? Maar ben ik nou de enige die vindt dat je een trend alleen kan voorspelen als je de achtergrond begrijpt? Waaróm doen webbezoekers wat ze doen? Fantastisch dat een hyperlink op een webpagina een doorklikratio heeft van 23%. Maar waarom? En is dat veel of weinig? Waar liggen de afhaakmomenten? Al die getallen zeggen volgens mij niks zonder een goed profiel van de klant, een helder beeld van het zoekproces, en welke rol de site daarin speelt. In ieder geval viel vandaag en gisteren regelmatig het woord ´ontluisterend´. Inderdaad ziet de wereld door de ogen van een webbezoeker er heel anders uit.
Misschien gaat het net zoals met het begrijpen van kiezers: ze zien blijkbaar een heel ander Europa dan politici.
*) Jammer dat Mediaplaza geen helikopter platform heeft, er recht boven of zo, want het zou me wat waard zijn deze leuke & inspirerende omgeving binnen te komen zonder de depri-route via de Jaarbeurs.
Verder lezen over Beurs
Online11.01.2024
Bitcoin ETF’s zijn goedgekeurd: ‘Geen oké voor Bitcoin zelf’
Online10.01.2024
Bitcoin-koers stijgt en daalt razend snel door nepnieuws
Online09.01.2024
Wat is een Bitcoin ETF en wat doet het met de koers?
Gaming12.12.2023
RIP E3: over uit met de gamebeurs – de 10 leukste E3-momenten
Gadgets01.09.2023
De vijf gekste gadgets van IFA 2023
Gaming31.03.2023
E3 gaat niet door: dit is wat dat eigenlijk betekent
Events25.02.2023
Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch
Gaming31.01.2023
Iedereen skipt: wat blijft er over van de grote gamebeurs E3?
Verder lezen over Mac
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Mobile11.06.2024
Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Gadgets06.09.2023
Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024