TAPPS, een bedrijf wat is gespecialiseerd op het gebied van e-mail marketing, enquêteerde gisteren via e-mail 500.000 internetgebruikers over de invoering van de nieuwe Europese Grondwet.
De uitslag van de enquête heeft geresulteerd in 61% tegen en 29% voor. De overige 10% procent weet nog niet wat zij morgen zullen stemmen. In totaal hebben 303.445 personen (61%) de ontvangen e-mail geopend.
De resultaten van deze grootste online verkiezingsenquête die ooit in Nederland is uitgerold, ligt geheel in lijn met andere onderzoeken. TAPPS geeft hiermee aan dat internet , en e-mail in het bijzonder, meer en meer als volwassen communicatiemiddel kan worden ingezet.
Het aantal actiekliks in de geopende e-mail bedroeg 165.377 (54,4%), wat zeer hoog is. TAPPS concludeert hieruit dat het onderwerp Europese Grondwet erg leeft onder de geënquêteerden. In totaal vulden ruim 152.000 personen de vragenlijst in.
TAPPS benaderde uitsluitend consumenten die vooraf actief hadden aangegeven via e-mail benadert te willen worden (opt-in). Alle verkregen gegevens uit deze enquête werden anoniem verwerkt.
Het onderzoek betrof de volgende vier korte vragen:
‘Wat is uw geboortejaar?’ ‘Wat is uw geslacht?’ ‘Gaat u morgen wel of niet stemmen?’ ‘Als u gaat stemmen, stemt u dan voor of tegen de nieuwe Europese Grondwet?’
Het onderzoek werd verricht onder abonnees van een groot aantal (website) uitgevers en ook uit hun naam verzonden, waaronder: IEX.nl, SBS6, Net5, Veronica, Filmfocus.nl, IceMedia, ViaVia, On Stage, IDG Communications met titels als Computer!Totaal en WebWereld, Startkabel, DeBeurs, MiepKniep en EuroBench.com.