De markt voor digitale bedrijfsopleidingen is hard aan het groeien. De wereldwijde omzet van ‘e-learning’, momenteel 91 miljard dollar, zal tot 2018 verdubbelen. Digitale opleidingen bieden bedrijven flinke voordelen: flexibiliteit, lagere kosten en de mogelijkheid ze te integreren in een normale werkdag.
Zo blijkt uit de studie ‘Corporate learning goes digital – How companies can benefit from online education’ (PDF) van Roland Berger Strategy Consultants. Bedrijfsopleidingen vormen één van de snelst groeiende sectoren in de onderwijs-industrie. Meer dan de helft van de Europese bedrijven biedt medewerkers momenteel online-trainingen aan, in de VS is dat zelfs al 77%.
Er zijn momenteel meer dan 3.000 Europese aanbieders van e-learning en dat aantal neemt snel toe. Benno van Dongen, partner van adviesbureau Roland Berger in Amsterdam, noemt de cijfers ‘in alle opzichten indrukwekkend’.
In 2005 staken investeerders 52 miljoen dollar in technologische ontwikkelingen voor e-learning. 7 jaar later was dat bedrag opgelopen tot 1,2 miljard dollar. De bekende Britse onderwijs-aanbieder Pearson haalt inmiddels 45% van de omzet uit online-activiteiten.
Digitale bedrijfsopleidingen maken klassikale vormen van onderwijs minder vaak nodig. Ze bieden bedrijven die wereldwijd actief zijn de mogelijkheid de opleidingen op meerdere locaties tegelijkertijd aan te bieden. E-learning stelt bedrijven ook in staat de voortgang van hun medewerkers real-time te volgen en zelfs te voorspellen. Zoals Google of Amazon de data van hun klanten analyseren om hun (advertentie)aanbod te personaliseren, kunnen digitale opleidingen hun tempo of niveau aanpassen aan de gebruiker.
Dat bedrijven sneller dan vroeger moeten inspelen op veranderingen in de markt, stimuleert de groei van e-learning. In veel industrieën is vaak geen tijd meer om medewerkers rustig bij te scholen. Dat moet gebeuren tegelijk met het implementeren van nieuwe strategieën.
Van Dongen: ‘Digitale opleidingstrajecten zijn daarvoor ideaal: ze zijn snel aan te passen, geschikt om op de werkplek te volgen en kunnen op maat worden gemaakt. Zo kunnen bedrijven de kennisontwikkeling van hun medewerkers veel makkelijker inpassen in hun dagelijkse werkzaamheden.’
Wel is de markt voor online-leren erg gefragmenteerd, signaleert Van Dongen. De uitdaging voor bedrijven is om in het enorme aanbod de juiste instrumenten te vinden. ‘Om e-learning efficiënt te laten zijn, moet het passen bij de bedrijfscultuur en -strategie.’
Enkele cijfers: