De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Compuware voorspelt: FIFA-site kan drukte rondom WK niet aan
Behalve op de Braziliaanse straten, zal het WK ook online voor een hoop verkeer zorgen. Een van de belangrijkste plekken om informatie over wedstrijden, uitslagen en spelers te vinden, is de website van de FIFA. Maar zijn de mobiele- en internetsite eigenlijk wel klaar voor de verwachte drukte? Compuware denkt van niet. Uit een analyse van beide versies van de website blijkt dat de voetbalbond drie overtredingen begaat waardoor de prestaties van de pagina’s achterblijven.
Overtreding nr. 1: JavaScript
Uit een eerdere analyse van de FIFA-site, bleek al dat verouderde JavaScript-bestanden de oorzaak waren van het feit dat de mobiele FIFA-site regelmatig crashte. Omdat dit soort frameworks niet zijn geoptimaliseerd voor moderne browsers ofwel versies van browsers die minder dan drie jaar oud zijn, kan dit tot aanzienlijke verslechtering van de prestaties van websites leiden.
Overtreding nr. 2: illustraties
Zowel de desktop- als mobiele versie downloaden een groot aantal illustraties, zoals foto’s van spelers en vlaggen. Doordat deze bestanden als individuele image files worden gedownload en niet zijn samengevoegd tot één bestand, ontstaan grote prestatieproblemen. Juíst op piekmomenten en bij bovenmatige bezoekersaantallen. Veel websites kampen met dit probleem, terwijl het relatief eenvoudig op te lossen is.
De desktop site kent bovendien het probleem dat iedere nationale vlag twee keer wordt gedownload. Dit betekent 64 individuele ‘requests’ om alleen al de vlaggen te downloaden. Een ander probleem hierbij is dat de desktop browser iedere zestig seconden een ‘refresh’ van de webpagina vraagt. Opmerkelijk hieraan is dat FIFA in 2010 dezelfde fout maakte, die vier jaar later kennelijk nog niet ontdekt en hersteld is.
Overtreding nr. 3: favicon
De favicon die in de adresregel in de browser verschijnt, is veel te groot. Normaalgesproken zijn deze bestanden kleiner dan 1 kB, maar FIFA gebruikt een favicon van 370 kB. Gebruik van een kleiner icoon levert een afname in de omvang per webpagina op van zeven procent.
Met deze punten in het achterhoofd verwacht Compuware dat zowel de mobiele- als de internetsite van de voetbalbond niet berekend zijn op de grote aantallen bezoekers tijdens het WK. De dynaTrace AJAX Edition monitoring tool (‘what’s in a name?’) is ingezet om beide versies te analyseren. Deze tool maakt inzichtelijk wat de voetbalfans op de websites kunnen verwachten op het gebied van laadtijd en beschikbaarheid.
Er is een vergelijking gemaakt met de prestaties van de website in 2010. Om te beginnen is de omvang van de website verdubbeld. De laadtijd op een desktop is daarentegen gehalveerd. Maar dat ligt meer aan externe factoren als verbeteringen van webbrowsers en internetaansluitingen dan aan de website zelf. Bij het testen van de mobiele site, bleek dat die duidelijk trager was dan de desktop versie, ook bij het gebruik van Wi-Fi en niet via een 3G- of 4G-verbinding.
Deze vergelijkingen zijn gemaakt nog voordat het WK van start ging. Dus als straks de drukte losbarst, is een duidelijke verslechtering van de prestaties te verwachten. De kans is groot dat wanneer je onderweg de laatste stand van zaken wilt bekijken, je te maken krijgt met lange laadtijden.
Geert Speltincx, Managing Director Benelux bij Compuware, is verbaasd over de web-prestaties: “Het WK voetbal is hoogstwaarschijnlijk het meest populaire sportevenement ter wereld. Wij hadden dan ook verwacht dat FIFA zwaar zou investeren in zowel zijn desktop- als mobiele sites, zodat fans overal uitstekende toegang zouden hebben tot alle wedstrijdinformatie. Helaas is dit niet het geval en stelt FIFA nu websites aan voetbalfans beschikbaar die belangrijke ontwerpfouten bevatten. Hierdoor zullen webpagina’s tijdens het toernooi zeer langzaam laden en bestaat er zelfs een kans dat de websites zullen crashen. Dat zou een duidelijke rode kaart voor FIFA betekenen.”