Online02.06.2014

Online zoektrends in het hoger onderwijs


online-zoektrends-in-het-hoger-onderwijs.jpg
online-zoektrends-in-het-hoger-onderwijs.jpg

De kwaliteit en duurzaamheid van het hoger onderwijs moeten beter en de studiefinanciering krijgt een nieuwe vorm. Wat zien we hiervan terug in de zoekresultaten van Google? Hoe oriënteren jongeren zich online op een studiekeuze? Welke opleidingen en studentensteden zijn het meest populair? En nog belangrijker: hoe kun je als onderwijsinstelling optimaal inspelen op deze trends? Online marketing bureau Expand Online heeft door middel van zoekmachine trends de belangrijkste ontwikkelingen in onderwijsland in kaart gebracht.

Open Dag #1 studiekeuze beïnvloeder onder jongeren
Voorlichtingsdagen en open dagen staan op nummer 1 in de lijst van de top 10 studiekeuze beïnvloeders onder scholieren. Zorg er dus voor dat met name de Open Dagen online extra gepromoot worden. Denk hierbij aan de inzet van tekstadvertenties, banners of het aanmaken van Facebook evenementen. Daarnaast is het belangrijk om de voorlichtingsevenementen ook prominent op de eigen site weer te geven. Dit kan onder meer in de vorm van een call-to-action knop of banner op de losse opleidingspagina’s. In de zoekvolumes zien we ook terug dat er meer gezocht wordt op “open dagen”- en “meeloopdagen” gerelateerde termen. In 2013 steeg het aantal zoekopdrachten met 9% ten opzichte van 2012.

Benut remarketing om top-of-mind te blijven gedurende het studiekeuzeproces
Volgens Google Think Education oriënteert 9 van de 10 personen zich online bij het maken van de studiekeuze. Maar liefst 61% van de studiekiezers bezoekt de website minstens 30 dagen voorafgaand aan een conversie. 73% van de studenten bezoekt 2 of meer verschillende websites van onderwijsinstellingen.

Aangezien het maken van een studiekeuze dus flink wat tijd in beslag neemt, is het extra belangrijk om als onderwijsinstelling top-of-mind te blijven. Remarketing is hiervoor uitermate geschikt. Door remarketing kunnen mensen die eerder de website hebben bezocht, opnieuw worden bereikt terwijl ze andere sites in het Google Display Netwerk of zoekresultaten van Google bekijken. Hierbij kunnen afgestemde advertenties worden getoond op basis van de pagina’s die zijn bezocht of bezoekers attenderen op een open dag.

WiFi generatie: ruim 44% van de jongeren maakt gebruik van een smartphone gedurende de oriëntatie
In 2013 was er een flinke stijging in mobiele zoekopdrachten. Vooral studenten oriënteren zich steeds vaker via mobiele apparaten. In het derde kwartaal van 2013 is het aantal desktop zoekopdrachten met 2% afgenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Terwijl de zoekopdrachten op tablets en smartphones explosief zijn gestegen met respectievelijk 71% en 69%. Het is daarom erg belangrijk om als onderwijsinstelling een mobielvriendelijke website te hebben.

YouTube streeft Facebook voorbij, maar onderschat het bereik van Facebook niet
Ondanks alle berichten dat jongeren switchen naar andere social media netwerken zoals Snapchat en Instagram, blijft Facebook een enorm bereik (60%) houden onder jongeren tussen 14 en 18 jaar oud.

Met meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand is YouTube een van de belangrijkste TV-kanalen ter wereld. Ruim 74% van de jongeren (14-18 jaar) maakt regelmatig gebruik van YouTube. Deze doelgroep bereiken? Zorg dan voor relevant videomateriaal op YouTube.

Kabinetswijzigingen: zoekvolume op collegegeld stijgt explosief
Het kabinet wil de studiefinanciering een nieuwe vorm geven om zo meer te kunnen investeren in beter onderwijs en het hoger onderwijs voor iedereen toegankelijk te houden. De plannen van het kabinet zijn onder andere de invoering van een sociaal leenstelsel voor studenten in de bachelor – en masterfase. Een ander plan is de invoering van een alternatief vervoersarrangement in samenhang met de invoering van een sociaal leenstelsel in de bachelor- en de masterfase.

Dat studenten zich druk maken om de bekostiging van een studie blijkt ook uit de online zoekopdrachten. Zo wordt “studiefinanciering 2013” als snelle stijger benoemd door Google en werd er zelfs 750% meer gezocht op “studiefinanciering 2013”.

Amsterdam en Groningen de meest populaire steden om op kamers te gaan
Goed nieuws voor studenten die op zoek zijn naar een kamer. De kamernood neemt de komende jaren af. Tot 2021 worden er meer studentenkamers gebouwd dan het aantal nieuwe studenten dat op kamers gaat. Ondanks de plannen van het kabinet en de toenemende kosten, blijkt uit de zoekopdrachten niet dat er minder studenten op kamers gaan.

Universiteit Utrecht online het meest gezocht
De Nederlandse universiteit waar in 2013 het meest in Google op werd gezocht was Universiteit Utrecht. Op een tweede plaats staat de Universiteit van Amsterdam gevolgd door Universiteit Leiden.

Uit de zoekopdrachten is gebleken dat men vaker zoekt op de afkortingen van de universiteiten dan op de volledige naam. Terwijl we al jaren een trend zien dat zoekers steeds meer woorden gebruiken tijdens het zoeken, kiezen studenten in dit geval voor het gemak. Het is dus van belang om binnen je zoeknetwerk campagnes ook te adverteren op afkortingen en hier aparte advertentiegroepen voor aan te maken.

Studeren bij onze Zuiderburen wint aan populariteit
De afgelopen jaren zien we dat er steeds meer zoekvolume ontstaat rondom studeren in Belgïe. In 2013 is het aantal zoekopdrachten met bijna 12% toegenomen ten opzichte van 2011. De groei naar de interesse rondom studeren in België is wellicht toegenomen doordat studeren hier goedkoper is. Het collegegeld is lager, er zijn meer kamer beschikbaar, de toelatingseisen zijn voor studies als geneeskunde minder streng en van een langstudeerboete is in België geen sprake. Onder Nederlandse studenten is vooral Antwerpen een populaire stad. Dit blijkt ook uit de toename van 48% in de zoekresultaten van 2013 ten opzichte van 2011 naar studeren in Antwerpen. In het eerste jaar hebben Nederlandse studenten wel veel opstartproblemen waardoor slechts 45% het eerste jaar volledig haalt.

Psychologie de meest populaire Bachelor opleiding
Op basis van het aantal uitgevoerde zoekopdrachten in Google zien we dat Psychologie de meest populaire opleiding is met 20.880 jaarlijkse zoekopdrachten. De top 5 wordt daarnaast aangevuld door Geneeskunde (16.920), Criminologie (7.680), Geschiedenis (7.560) en Tandheelkunde (7.320).

expand-infographic-hoger-onderwijs.jpg
expand-infographic-hoger-onderwijs.jpg

Deze bijdrage is geschreven door Esther Elberse, senior SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.

...

Verder lezen over Onderwijs

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

De doorstroomtoets is een belangrijk instrument binnen het Nederlandse onderwijssysteem, ontworpen om studenten te helpen bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Lifestyle13.06.2024

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Het metaverse wordt tot nu toe vooral in verband gebracht met vermaak en retail, maar er is nog een andere belangrijke functie die het metaverse straks heeft: educatie. Om die reden is het fantastisch dat er straks leven...

Metaverse04.03.2022

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

Apple onthult nieuwe middelen voor basisschoolleerlingen en -leerkrachten, zoals de nieuwe activiteitengids ‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie’. Daarmee strekt het aanbod programmeerle...

Technology08.10.2021

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

en inclusieve apps te leren ontwerpen
BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

De Engelse staatsomroep BBC gaat iets unieks doen. Vanaf maandag 11 januari zal het kinderkanaal van de BBC (CBBC) drie uur durende basisschool-tv uitzenden om ervoor te zorgen dat alle kinderen naar educatieve programma...

Nieuws06.01.2021

BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

Volgt de NPO ook?
Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

Tijdens COVID-19 hebben we meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk gemaakt. Die toetsen hadden anders niet kunnen plaatsvinden. Partners zijn niet alleen universiteiten, maar vooral ook het bedrijfsleven en leveranci...

Online08.12.2020

Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs

Zo'n 35 schrijvers, onder wie Adriaan van Dis, Ellen Deckwitz, Splinter Chabot, Kluun, Paul van Loon, Manon Sikkel, Alex Boogers en Tommy Wieringa, pleiten voor een radicaal andere aanpak van leesonderwijs. En daar is ha...

Media29.10.2020

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs

NPO Zappelin komt met oplossing voor kinderen zonder laptop of tablet

Inmiddels groeit de creativiteit in geheel Nederland als het gaat om onderwijs. Scholen, ouders, overheden en onderwijsinstanties werken aan oplossingen. Wat iedereen duidelijk deelt is de zorg en aandacht en de zorgen v...

Online02.04.2020

NPO Zappelin komt met oplossing voor kinderen zonder laptop of tablet

Extra Schooltv-programmering op themakanaal