Onderstaande is geschreven voor bedrijven die willen outsourcen naar lageloonlanden hoewel veel van toepassing is op uitbesteden van werk in het algemeen. Communicatie over technische zaken, zowel met lageloonlanden als met bedrijven in Nederland is een leerschool.
Als er iets misloopt in communicatie is het bijna nooit geheel de fout van de ene of de andere; op elkaar inspelen en aftoetsen of alles duidelijk is = je succesformule, zelfs met collega’s in dezelfde kamer.
Wat is de bottleneck voor het outsourcen van kleine projecten?
– Veel communicatie en projectmanagement, waarbij slechts een klein aantal uren verkocht kan worden.
– Facturatie en administratie voor kleine bedragen.
– Mogelijk bugfixen en klantvriendelijke opvolging en ondersteuning.
– Kleine projecten is dikwijls gelijk aan;
– eenmalige klanten die niet snel een gestroomlijnde ontwikkelings flow volgen
– die mogelijke aanpassingen dikwijls als (bijna) gratis dienst verwachten
– weinig of geen ervaring met het goed aanleveren van vereisten, designs etc.
“Kleine projecten = veel project management tegenover weinig uren verkopen = kleine winstmarge“
Hoe de juiste web of Software partner selecteren?
Dit is afhankelijk van welk project. Gaat het om een kleine website, een groot e-commerce project met koppelingen naar bestaande back-office, software op maat.
Als je bedrijf iemand in huis heeft die duidelijk op papier kan zetten wat vereist is (een functionele beschrijving), dat tovert een glimlach op het gezicht van je outsourcingpartner. Waarschijnlijk zullen er nog bijkomende vragen volgen, al is het ter verduidelijking, om misverstanden te vermijden. Als er geen vragen volgen, al is je beschrijving supergoed, zou ik me zorgen beginnen maken. Er kunnen interpretatieverschillen zijn, een goed web en software outsourcingbedrijf probeert dat te voorkomen.
Outsourcing mogelijkheden;
Deze blogpost is geschreven door Patrick Van Dun, een uitgebreider artikel over Outsourcing kan je hier (via LinkedIn) lezen.