De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Mocht de dotcom-extensie zich lange tijd verkneukelen op zijn monopoliepositie, binnenkort is dat verleden tijd. Hij krijgt stevige concurrentie van het generic Top Level Domain, kortweg de gTLD’s. Veel registrars, bedrijven die in opdracht van anderen domeinnamen registreren, stelden hun klanten al op de hoogte van de mooie kansen die gTLD’s bieden voor online positionering en branding van merknamen. De nieuw uitgegeven en uit te geven domeinnamen maken het bijvoorbeeld mogelijk dat een hotelketen haar merknaam online registreert onder de extensie .hotel en een elektronicaketen haar webwinkel onder .store. Hiermee wordt een nieuw hoofdstuk van ‘het internet’ ingeluid.
ICANN als verkeersleider
Wat is een gTLD precies? Om het antwoord te kennen moet je bekend zijn met ICANN: Internet Corporation for Assigned Names and Numbers. ICANN is een nonprofit organisatie die fungeert als een soort bibliotheek en verkeersleider. Zij creëert top level domains, wijst domeinnamen toe en distribueert IPnummers. Het is haar taak om de uitgifte van de nieuwe gTLD’s te reguleren en het administratieve proces te begeleiden.
Dit betekent niet dat ICANN volledig verantwoordelijk is voor het bedenken van nieuwe gTLD’s. Bedrijven kunnen ook zelf aanvragen bij ICANN indienen, waarna ICANN de haalbaarheid van implementatie beoordeelt. Het onderhouden van een eigen gTLD is immers een niet te onderschatten verantwoordelijkheid. Daarom gaat de toekenning vooraf door een uitgebreide beoordeling en doorlichting van de aanvrager. Bovendien is niet alleen het proces van toekenning stevig, ook de financiële middelen die nodig zijn voor een eigen gTLD zijn aanzienlijk.
Maar dan héb je ook wat. Is de zak met geld fors genoeg, dan kunnen grote bedrijven bij ICANN zelfs hun eigen merknaam laten registeren. Zo is het aanbod van de Canon Powershot camera’s straks te vinden onder het makkelijk te onthouden powershot.canon. Ook Amazon wenst royale investeringen te doen om merknamen te beschermen, met gTLD-verzoeken voor onder andere .Kindle, .AWS en .Prime. Een overzicht van alle aanvragen zie je hier. Een uitstekende manier om je marktpositie en merkbeleving als autoriteit te versterken.
gTLD, ccTLD en sTLD
Wie zich verder verdiept in gTLD’s, komt ook de afkortingen ccTLD en sTLD tegen: definities voor verschillende soorten extensies waarbij onderscheid wordt gemaakt op basis van regulatie en toepasbaarheid.
Met de country code Top Level Domain, de ccTLD, ben je al bekend: deze extensies zijn namelijk gekoppeld aan landen. Zo is de ccTLD .nl voor Nederland en .de voor Duitsland. Landen mogen zelf bepalen welke restricties zij uitoefenen op hun ccTLD. Waar sommige landen bijvoorbeeld vereisen dat een gebruiker een woonadres in dat land heeft, kiezen anderen ervoor hun ccTLD te verhuren aan het publieke domein, zoals bij .cc, .tv en .ws het geval is.
Een sTLD, kort voor sponsored Top Level Domain, wordt gereguleerd door instituten binnen een industrie of markt. Een aantal voorbeelden dat je wellicht kent is .gov (US of A), .edu (EDUCAUSE) en .int (IANA).
De toepasbaarheid voor een merk
Merken hebben tot nu toe vooral geïnvesteerd in specifieke land-TLD’s en algemene TLD’s als .com en .net met als doel de merknaam te beschermen. Met de komst van de gTLD’s ontstaan er legio nieuwe mogelijkheden. Wanneer organisaties branchespecifiek merknamen gaan vastleggen en consumenten hieraan gewend raken, ontstaat vanzelf een bepaalde autoriteit bij het gebruik van merkextensies.
De gTLD’s brengen nog een bijkomend voordeel met zich mee voor consumenten en organisaties: domeinnamen worden niet alleen relevanter maar ook korter. Url’s zijn voor consumenten zo makkelijker te onthouden en bedrijven maken hun diensten beter bereikbaar. Zo hoef je voor je Gmail-account in de toekomst alleen nog mail.google in te typen, in plaats van mail.google.com. En bereik je Google Maps via maps.google sneller dan via maps.google.com. In het ideale geval wordt de bedrijfsnaam de extensie.
Acceptatie door consumenten
Zoals met iedere ontwikkeling, komen er ook nu extra aandachtspunten en uitdagingen naar voren. Phishing, waarbij criminelen met behulp van sterk gelijkende websites proberen persoonlijke (bank)gegevens te stelen, zal je niet onbekend voorkomen. Overheidscampagnes maken consumenten er op attent alert en kritisch te zijn. Hoe weet een consument dat een url werkelijk te vertrouwen is? Denk bijvoorbeeld aan een scenario waarbij de Rabobank gaat communiceren vanuit Rabo.bank. Naast het uitleggen van nieuwe procedures is er voor organisaties dus ook de schone taak om met hun nieuwe gTLD vertrouwen te scheppen bij de consument: de overdracht van een nieuw gedachtengoed.
Voor een overzicht van alle (toekomstig) vrijgegeven gTLD’s, klik hier.
Deze blogpost is geschreven door Mijndert Stuij, systeembeheerder Redhotminute.