Via diverse browsers is het reeds mogelijk om een ‘Do not track’ signaal in te schakelen voor gebruikers. Met dit signaal weten adverteerders dat jij als gebruiker niet gestoord wil worden met gepersonaliseerde advertenties. Als je denkt dat je dan ‘in the clear’ bent heb je het mis. Websites en advertentienetwerken hebben namelijk de mogelijkheid om dit signaal te negeren.
Bekend is dat Yahoo dit signaal lange tijd hanteerde en de privacy van de gebruiker nastreefde, maar ook deze zoekmachine heeft bekend gemaakt om dit signaal niet langer meer in te zetten.
De vraag is dus of er nu een effectievere manier is waarmee de privacy van gebruikers wel wordt beschermd. De oplossing is de Privacy Badger welke werkt in browsers als Chrome en Firefox. Deze Plug-in analyseert websites en neemt bepaalde content waar. Tijdens deze observatie houdt de Privacy Badger voornamelijk de ‘third party domains‘ in de gaten. Dit zijn de domeinen die bepaalde afbeeldingen embedden en advertenties doorvoeren op de websites.
De Privacy Badger ziet vervolgens welke ’third party server’ jou in de gaten houdt zonder toestemming. De Badger gebruikt unieke cookies om bepaalde gegevens over de bezochte pagina’s te verzamelen en hiermee kan de plug-in bepaalde content afkeuren.
In enkele gevallen is de afgeblokte content nuttig. Dan hebben we het bijvoorbeeld over een Google Maps extensie. In dit geval zal de plug-in de extensie laten zien maar de tracking cookies zijn uitgeschakeld.
De Privacy Badger is de ultieme oplossing voor de gebruiker en deed mij direct denken aan het ‘bel me niet register‘. Het is geen win-win situatie voor beide partijen aangezien alleen de gebruiker baat heeft bij het afschermen van cookies. Toch kunnen ook adverteerders via een hele sterke toewijding om de gebruiker te respecteren op de whitelist komen.