De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Na een aanmeldperiode van drie weken verschijnen vandaag de allereerste Nederlandse crowd-funding projecten op Kickstarter. Hiermee is ons kleine kikkelandje het 6e en eerste niet-Engelstalige land met een eigen Kickstarter pagina. Omdat wij fan zijn van startups zochten we uit wat Kickstarter nou zo populair maakt en waarom dit ook in Nederland aan gaat slaan.
Wat is kickstarter precies?
Inmiddels is het vijf jaar geleden dat Kickstarter het levenslicht zag. De oprichters Perrry Chen, Yancey Strickler & Charles Adler hadden een platform voor ogen waarin de beginnende ondernemer net zoveel kans van slagen had bij het lanceren van een product als grote bedrijven. Hun visie bleek in de praktijk te werken. Zo werd er binnen de eerste vijf jaar al ruim 1 miljard dollar opgehaald en zagen 59,396 projecten het levenslicht door de financiële steun van circa 6 miljoen mensen die doneerden vanuit 224 landen, ook wel “backers” genoemd.
Het principe waarmee Kickstarter werkt is crowdfunding, iets wat inmiddels wereldwijd bekend is. Bij crowdfunding is het niet een investeringsmaatschappij die een voorschot geeft aan een partij bij het ontwikkelen van iets nieuws, maar de gewone consument. Door consumenten een klein aandeel te laten kopen van bijvoorbeeld 20 of 50 euro worden de projecten financieel gesteund. In ruil voor de steun krijgen de “backers” het product dat ontwikkelt wordt of in sommige gevallen iets extra’s.
Bij de Amerikaanse variant van Kickstarter werden al legio succesvolle projecten gerealiseerd. Zo werd er een film gefinancierd (Veronica Mars), kwam ’s werelds eerste 3d tekenpen op de markt en werd een favela in Rio de Janeiro in verschillende kleuren geverfd.
Kickstarter werkt volgens het “all or nothing” principe. Hierbij komt het erop neer dat wanneer je binnen de vooraf ingestelde tijd niet het bedrag ophaalt wat je nodig hebt, dat je project vervalt en de creditcard van de investeerder niet wordt belast. Zo blijft het risico van een investering relatief klein.
Tips bij het opzetten van een Kickstarter project
– Zorg dat het een project is, als het behapbaar is voor de backers dan is de slagingskans groter. Het moet dus afgebakend zijn.
– Zorg dat je project binnen een van de Kickstarter categorieën valt, anders worden je projecten niet opgenomen in de database en bovendien zijn je projecten hierdoor beter vindbaar.
– Zorg dat je “backers” iets unieks terug krijgen, zo kun je ze bijvoorbeeld meer laten betalen voor “speciale” edities van je product.
– Zorg ervoor dat je totaal op te halen bedrag niet te hoog is, projecten met de meeste slagingskans zijn die tussen de 1000 en 10.000 euro.
– Maak een persoonlijke project video waarin je in het kort je product en je passie uitlegt.
– Zie de backers niet als een publiek maar een community, waarmee je interactie hebt.
Keuze voor Nederland
Hoewel veel landen in Europa de laatste jaren enorm in opkomst zijn bij de technologie sector, blijft Nederland wel een voorloper op het gebied van innovatie. Iets wat dus ook bij Kickstarter niet onopgemerkt is gebleven. Dit zorgde ervoor dat Nederland als springplank wordt gebruik voor het veroveren van Europa.
Kansen voor de toekomst
Gezien het ongelofelijke succes in Amerika, is de verwachting dat het platform ook in Nederland aan zal slaan. Niets staat je dus nog in de weg om wilde ideeën tot werkelijkheid te laten komen.
Deze blogpost is geschreven door Luuk Wouters, LiveWall.
Verder lezen over Kickstarter
Gadgets31.10.2024
Maak van jezelf een soort Iron Man met dit hardlooplampje
Gadgets26.09.2024
Maak van je smartphone een camera met SNAPPY
Gadgets13.09.2024
Deze schattige AI-gadget maakt je domme huiskamer slim
Gaming29.08.2024
Dating-apps de deur uit: ga op date in je favo game
Gadgets21.08.2024
De grappige Kickstarter-robot StepBot rent over je bureau
Startups17.04.2024
Je kunt nu ongelimiteerd geld binnenharken op Kickstarter
Gadgets14.11.2022
Je kunt nu twee keer zo snel lopen dankzij robotschoenen
Online02.08.2022