Bij het klachtenloket van het Privacy Waarborg, een onafhankelijke instantie van de marketingbranche, zijn in 2013 zo’n 200 klachten, meldingen en vragen van consumenten binnen gekomen over het (verkeerd) gebruik van persoonsgegevens. Een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor.
Net als vorig jaar gaat het grootste gedeelte van de klachten (173 stuks) over de afmeldhyperlink bij e-mail. Vaak werkt de link niet, of is deze niet aanwezig. Andere klachten gingen onder andere over reclamefolders die bezorgd worden ondanks een ‘NEE/JA-sticker’ op de brievenbus of foto’s die niet verwijderd kunnen worden op online profielen.
Het Privacy Waarborg is blij dat steeds meer consumenten het klachtenloket weten te vinden. Dankzij deze klachten krijgen bedrijven namelijk ook de mogelijkheid om een kwaliteitsslag te maken. “Ze weten zo wat er speelt en kunnen hier vervolgens naar handelen.”
Het Privacy Waarborg ziet erop toe dat bedrijven op een juridisch juiste manier gebruik maken van gegevens van consumenten. Alle klachten, vragen en meldingen worden in behandeling genomen, en men streeft naar een snelle afhandeling. Zo blijft het vertrouwen tussen consument en bedrijfsleven bestaan.
Cookies
Een andere veel gestelde vraag is of het is toegestaan om een internetgebruiker de toegang tot een website te weigeren als hij het gebruik van cookies niet wil accepteren. Het antwoord is in principe ja, maar daarop zijn uitzonderingen. Dit geldt bijvoorbeeld niet voor websites van de overheid zoals de Belastingdienst. “Onze ervaring is dat dit soort regels voor verwarring zorgen bij consumenten. Wij zijn daarom blij dat het klachtenloket steeds vaker gevonden wordt. Zo kunnen wij niet alleen helpen bij het oplossen van klachten, maar ook de consument voorlichten over wat wel en niet mag met zijn persoonlijke gegevens.”