Online12.04.2014

Jonge leiders zoeken in China best practice tegen voedselverspilling


jonge-leiders-zoeken-in-china-best-pract.jpg
jonge-leiders-zoeken-in-china-best-pract.jpg

De ‘Best Young Leaders in Sustainability 2013’ vertrekken maandag 14 april naar China. Zij gaan op zoek naar ‘best practices’ met als doel: het terugdringen van voedselverspilling. Eén daarvan zullen ze in Nederland lanceren.

Als winnaars van de Nudge Leadership Challenge wonnen Leonie Schapink (Van Doorne Advocaten), Karlijn Jonker (Interface), Marjolein Mann (Ministerie van Infrastructuur en Milieu), Jochem van Hessen (Winkelman van Hessen) en Parsia Tayebi (Essent/RWE) een reis met een missie naar China. Omdat 2014 het Jaar van de Voedselverspilling is, kozen zij dit als thema voor hun reis.

Prioriteit
De hoeveelheid voedsel die verspild wordt, is nog steeds groot. Uit onderzoek van Milieucentraal blijkt dat iedere Nederlander jaarlijks 48 kilogram goed voedsel weggooit, ofwel 155 euro. 14% van het voedsel dat mensen kopen, gooien ze weer weg. Met name de verspilling van rijst en pasta is relatief groot. Zo verdwijnt 30% van de gekookte rijst in de afvalbak. De Rijksoverheid wil de voedselverspilling in 2015 met 20% verminderd hebben. Tijdens het verblijf in China focussen de jonge leiders zich specifiek op rijst.

Leren
Het reisprogramma is samengesteld rond de vragen ‘Hoe gaat China om met voedselverspilling?‘ en bovenal ‘Wat kunnen we hiervan leren?‘. Het team praat met consumenten, de overheid, social entrepreneurs, producenten van rijstproducten en doet onderzoek naar best practices. Eén van deze best practices zullen zij in Nederland in de praktijk brengen.

Jan van Betten (oprichter Nudge): “Terugdringen van voedselverspilling is een belangrijk aandachtspunt voor Nudge. Met onze nudge Gooi minder voedsel weg geven we consumenten handelingsperspectief. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze jonge leiders tijdens hun reis waardevolle inzichten opdoen, die voor ons in Nederland ook toepasbaar zijn.

Een live verslag van deze reis is hier te volgen.

...

Verder lezen over China

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai