Spotify heeft een onderzoek gedaan hoe muziek op de werkvloer bij kan dragen aan gemotiveerde werknemers, meer creativiteit en een betere sfeer op kantoor. Ongeveer tweederde van mensen (61%) luistert naar muziek terwijl ze aan het werk zijn. Adele is de populairste artiest op de werkvloer (16%), gevolgd door Arctic Monkeys (14%) en Mumford & Sons (13%).
In het onderzoek van Spotify komt verder naar voren dat meer dan eenderde (36%) van de werknemers vindt dat muziek hen helpt om de dag door te komen, terwijl één op de vijf mensen (20%) vindt dat muziek luisteren een aangename afleiding is van hun eentonige werkzaamheden.
De resultaten worden ondersteund door het onderzoek van Dr. Anneli Haake, een expert op het gebied van muziek op de werkvloer. Haar onderzoek vond plaats in honderden kantoren wereldwijd. Haar onderzoek laat ook zien dat muziek verlichting geeft tegen stress en tevens het concentratievermogen verbetert.
Naast dat de meeste mensen aangeven dat muziek hen productiever maakt, geeft 16% ook toe dat zij muziek gebruiken als afleiding van rumoerige collega’s. Verder blijkt ook dat mensen goed na moeten denken over welk muziek ze op kantoor beluisteren. 10% van de ondervraagden beoordeelt hun collega’s op basis van hun muzieksmaak.
Het onderzoek van Spotify toont ook aan dat meer dan eenderde (34%) van de werknemers de voorkeur geeft aan het beluisteren van popmuziek tijdens het werk. Popmuziek is daarmee ook het populairst op de werkvloer, op de voet gevolgd door rockmuziek (29%).
In samenwerking met Dr. Haake is er ook een een playlist opgesteld voor verschillende momenten op kantoor:
Angela Watts, VP Global Communications bij Spotify zegt: “We maken vaak gebruik van gezamenlijke Spotify-playlists op kantoor om ons te blijven motiveren. Iedereen levert een bijdrage met hun eigen ‘guilty pleasure’ er wordt niet neergekeken op hun favoriete nummer. Wat vooral interessant is uit dit onderzoek, is dat de houding ten opzichte van muziek op de werkvloer aan het veranderen is. Vroeger keken mensen raar op als iemand muziek beluisterde op kantoor, maar nu is het eindelijk bewezen dat het niet alleen de sfeer op kantoor verbetert, maar ook creativiteit en productiviteit verhoogt.”
“Tijdens het onderzoek vond ik het vooral interessant om te zien hoe mensen hun liefde voor muziek combineren met hun werkdruk. Mensen waren vooral oplettend dat zij collega’s niet stoorden of onprofessioneel oogden in het bijzijn klanten,” zegt Dr. Haake. “We weten dat muziek luisteren mensen blij maakt – en een blije werknemer is hoogstwaarschijnlijk ook een productieve werknemer.”