Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Stel je eens voor dat je een personal assistant hebt die je koelkast weet bij te vullen, de juiste maat kleding voor je zoekt en afrekent en de juiste dosering koffie voor je weet te bereiden. Als het aan eBay ligt zal in binnen een paar jaar iedereen hierover kunnen beschikken in de vorm van een virtuele personal assistent die constant inspeelt op de behoeften van de gebruiker. Niet alleen eBay maar ook Amazon (Dash) en Ericsson (Connected paper en meer) werken aan dit soort toepassingen en meer dan waarschijklijk nog vele anderen.
eBay noemt deze personal assistant Zero Effort Commerce (ZEC) waarbij de klant nauwelijks meer moeite hoeft te doen voor een aankoop.
Binnen eBay is een deicated team verantwoordelijk voor de ontwikkeling van deze virtuele shopping assistent. Het team kijkt naar historische gegevens (big data) zoals eerdere aankopen en shoppingtijden. Daarnaast zal er in de toekomst ook gebruik gemaakt worden van sensoren die in huis de voorraad bijhouden en automatisch bijbestellen.
Klanten kunnen op deze manier gemakkelijker shoppen. Een gebruiker loopt langs een etalage en ziet een mooi product. Door hier een foto van te maken herkent de telefoon het item. Zodra dit wordt gekoppeld aan je persoonlijke profiel kan de software gelijk het product in de juiste maat bestellen. Op deze manier hoeft je als klant geen adresgegevens meer in te vullen. De betaling geschiedt daarna vanzelfsprekend automatisch.
Deze ontwikkelingen zorgen voor een hele andere invulling en benutting van retail waarbij de traditionele vorm zoals we die nu kennen grotendeels veranderd. Wat ZEC boeiend maaktt is dat het persoonlijke aspect nauw samengaat met gemak. Doordat je als klant bijna geen handelingen hoeft uit te voeren wordt het winkelen een stuk eenvoudiger. Ook de retail zelf heeft hier uiteindelijk profijt van. Want eerlijk, niemand vindt het leuk om met een aantal tassen rond te moeten lopen als je er ook voor kunt kiezen om je aankopen thuis te laten bezorgen.
Voor deze laatste is het project Connected Car van Ericsson in samenwerking met Volvo interessant. Hierbij worden aankopen in je auto geplaatst ongeacht waar deze zich bevind.