Online30.03.2014

Hoe dring je het aantal retouren terug?


hoe-dring-je-het-aantal-retouren-terug.jpg
hoe-dring-je-het-aantal-retouren-terug.jpg

Online shoppen is makkelijk, het aanbod is groot en de prijzen zijn gunstig. Maar het bezorgproces is de grootste bottleneck in de online retail industrie. Online shoppers haken af als ze zien dat de bezorgkosten van de producten die ze in hun winkelwagentje hebben zitten te hoog zijn.

Daarnaast is bezorgen niet altijd handig. Klanten zijn ondanks afspraken over afleverperiodes niet thuis als de postbode of koerier met het pakketje voor de deur staat. Dat betekent afhalen bij de buren of een postkantoor. En dan zijn er nog de retouren. Soms omdat iets niet aan de verwachting voldoet. En bij kleding vaak omdat iets niet past, maar soms ook omdat klanten voor de zekerheid meerdere maten tegelijk bestellen. Voor online retailers is het bezorgproces daarom een grote kostenpost. Voor zowel de klant als de leverancier is het dus van belang dat het aflever- en retourproces beter wordt geregeld. We belichten een aantal ontwikkelingen die hierop inspelen.

Opsporen returnaholics
Hoge aantallen retouren en de daarbij behorende kosten zijn een uitdaging voor online retailers. Dit kost retailers miljarden euro’s per jaar. Ze moeten de retouren immers uitpakken, checken op de staat, opnieuw inpakken, de voorraad op orde brengen en de terugbetaling regelen. Vaak draait de online retailer ook op voor de retourkosten. ‘Chronische retourneerders’ ofwel returnaholics sturen soms meer dan de helft van de bestelde producten terug en gebruiken hun huiskamer als paskamer. Zij zijn dan ook een doorn in het oog van de online retailers. Tegenwoordig kunnen returnaholics worden opgespoord. Door de shoppingdata te analyseren helpen bedrijven als AgilOne de retailers bij de opsporing. Het bedrijf traceert hoeveel procent van de bestelde producten wordt geretourneerd. Dit kan erin resulteren dat retailers ‘chronische retourneerders’ uitsluiten van gratis versturing, coupons, speciale aanbiedingen en andere promoties.

Belonen
De shoppers belonen die bewuster bestellen en dus minder retourneren is ook een optie. Klanten krijgen bijvoorbeeld extra speciale aanbiedingen, VIP-deals en waardebonnen of kortingscodes die de klant na 28 dagen ontvangt als hij niets retour stuurt. Zo kunnen webwinkels het aantal retouren niet alleen drukken, maar zorgen ze ook nog eens voor retentie.

Easy Fit&Return
Een bedrijf dat creatief omgaat met het retourprobleem is JeansOnline. Deze shop gebruikt de retouroplossing ‘Easy Fit&Return’ in samenwerking met vervoerder Dynalogic. Webshoppers krijgen na de bezorging een kwartier de tijd om een kledingstuk te passen. Is het niet naar de zin, dan neemt de koerier de kleding weer mee terug. Maar daarbij blijft het probleem dat de webshopper thuis moet zijn om de koerier te ontvangen. Daarom moet hij een bezorgtijdvak van drie uur opgeven en krijgt hij vooraf een bericht per sms.

Click and collect
Een andere oplossing dat het hoge aantal retouren tegengaat is click and collect, waarbij men online koopt en het product zelf afhaalt in de winkel of bij een afhaalpunt. Deze trend begon met een verzend- en afhaalservicedienst als Kiala en werd vorig jaar door Bol.com voortgezet door zevenhonderd afhaalpunten bij AH-filialen te openen. Zo’n brede uitrol kan overigens een gunstig bijeffect hebben. Retailers met meerdere distributiecentra of met een centrale ligging in het land zijn beter in staat lagere kosten voor aflevering te regelen, omdat ze over de hele linie lagere bezorgkosten maken. Recent is ook ANWB begonnen met een click and collect dienst. Klanten kunnen hun online bestelde artikelen bij de organisatie voor mobiliteit afhalen in de fysieke winkels.

Bewustwording
Dit soort oplossingen zijn echter nog steeds niet wijd genoeg verbreid. Shopkorting, het cashback-platform waar veel online retailers bij zijn aangesloten, waarschuwt dan ook dat online shoppers zich bewust moeten zijn van hun retourgedrag en de invloed daarvan op de prijs van het product.

...

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?