Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden door interactieve media. Het uitgelezen voorbeeld hiervan is het nieuwe Blendle van Alexander Klöpping, de bekende internetondernemer die regelmatig aan tafel zit bij het tv-programma DWDD. Blendle wordt al aangeduid als het ‘iTunes van de journalistiek‘. Je betaalt per gelezen en goed bevonden artikel uit alle aangesloten online kranten en bladen met een klassieke ‘niet-goed-geld-teruggarantie‘.
Strategie
Zijn de nieuwsmedia als kranten en weekbladen daarmee gered van de ondergang? Hoe gaan lezers het gebruiken? En hoe werkt het überhaupt? De bedoeling van het nieuwe mediaplatform is tweeledig en simpel; speel in op de doelgroep die met digitale media ‘geboren’ is. Jonge mensen gaan er per definitie vanuit dat het nieuws wel tot hen zal komen en zullen dus niet snel een traditioneel abonnement op een krant nemen. Tegelijkertijd help je uitgevers met hun digitale strategie, die ze zelf niet voor elkaar lijken te krijgen. Ze lopen zelfs ver achter om nieuwe lezers te vinden en te binden.
Alexander gaf mij een testaccount van de betaversie en ik ben vrolijk gaan ‘blendelen’ om het te ervaren en feedback te geven.
Hoe het werkt
Bij Blendle betaal je alleen voor de artikelen die je wilt lezen en die je goed genoeg vindt om voor te betalen. Een gemiddeld artikel kost tussen de 10 en de 25 cent. Vind je het artikel toch niets, dan kan je zelfs je geld terugkrijgen. Het leest makkelijk, van links naar rechts en is goed en helder te lezen op de smartphone, pc, notebook en tablet. Daarnaast kan je het artikel dat jij zo interessant vindt, delen met je vrienden, kennissen en relaties en daarbij aangeven waarom het een must read is. De keuze voor het Google+ netwerk lijkt een logische, gezien het te verwachten effect op de zoekresultaten. Ook kun je volgen wat andere mensen lezen. Zij prijzen artikelen aan die volgens hen de moeite waard zijn. Zo kun je zien wat bijvoorbeeld je vrienden of BN’ers een lezenswaardig artikel vinden. Daarnaast kan je eenvoudig zoeken op onderwerpen en actualiteiten of kan je een alert opgeven, als er een artikel verschijnt over dat, krijg je een e-mail bericht.
Anders dan de Correspondent
Een andere nieuwe ontwikkeling in medialand en een Nederlands initiatief is de Correspondent, opgericht door Rob Wijnberg. Dit is een dagelijks, advertentievrij medium met als belangrijkste doelstelling om de wereld van meer context te voorzien. Door het nieuws in een breder perspectief of in een ander licht te plaatsen, wil dit platform het begrip ‘actualiteit’ herdefiniëren: niet om je aandacht te trekken, maar om je inzicht te bieden in hoe de wereld werkt. Hier volg je een of meerdere journalisten die verschillende specialisaties hebben.
Zijn de nieuwsmedia ermee gered?
Uitgevers en journalisten zullen zich realiseren dat je elke doelgroep zal moeten bereiken op een manier waarop de doelgroep dat verwacht en prettig vindt. Dus met een x-channel strategie. Ik verwacht dat Blendle daarbij voor een doorbraak gaat zorgen, omdat de belangrijkste nieuwsuitgevers al zijn aangesloten op dit mediaplatform. En niemand kan achterblijven, want de verandering door digitalisering is al in volle gang. Het is te hopen dat de overgang wel geleidelijk gaat en niet alle abonneehouders en masse opzeggen en overstappen. Echter, het belangrijkste wapenfeit van Blendle is dat er naast de algoritmes van Google en consorten die veelal het nieuws bepalen, er weer ruimte komt voor mensen met journalistieke gaven die het nieuws verslaan en duiden.