Getty Images heeft ‘s werelds grootste databank voor foto’s, en maakte vorige week bekend ruim 35 miljoen foto’s gratis beschikbaar te maken voor bloggers door middel van een eenvoudig te plaatsen ‘embed-code’, vergelijkbaar met de code die gebruikt wordt voor het insluiten van YouTubefilmpjes.
De foto’s mogen niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden en Getty Images behoudt zich wel het recht voor om onder de foto advertenties te plaatsen.
Voorbeeld:
Het Getty-portfolio bevatte tot voor kort honderden miljoenen van een watermerk voorziene foto’s om misbruik tegen te gaan. Maar omdat ook de aan Getty betaalde foto’s – zonder watermerk – zowat overal op het internet aanwezig zijn, werden die door slimme internauten vaak misbruikt.
Volgens business development manager Craig Peters van Getty was het onbegonnen werk om alle misbruiken gerechtelijk te vervolgen. Daarom komt het bedrijf nu met een tussenoplossing. Foto’s kunnen gratis gebruikt worden, maar er komt wel automatisch een bronvermelding bij. Het geeft Getty ook de mogelijkheid om toekomstig misbruik wel te vervolgen.
Verschillende verenigingen van fotografen zijn niet te spreken over het besluit omdat fotografen er niet beter van worden. Zij zijn voorstander van een model zoals dat in de muziekindustrie bestaat en waar abonnees een maandelijkse fee betalen voor gebruik en een gedeelte van die fee uiteindelijk bij de muzikanten terechtkomt.
Bedrijven als Shutterstock, die foto’s verkopen, zijn minder bang voor de impact van deze beslissing. Het feit dat commerciële partijen de foto’s niet mogen gebruiken en dat Getty ook nog eens in de buurt van de foto mag adverteren maakt dat weinige commerciële partijen – 99% van Shutterstocks klanten- er voor zullen gaan, aldus Shutterstock CEO Jon Oringe.