Online12.02.2014

Design is na 20 jaar eindelijk weer terug bij af


design-is-na-20-jaar-eindelijk-weer-teru.jpg
design-is-na-20-jaar-eindelijk-weer-teru.jpg

De internetrevolutie is voor veel vormgevers een enerverende, vaak rusteloze zoektocht geweest, maar na 20 jaar zijn we eindelijk weer terug bij waar we gebleven waren: ontwerpen met een doel.

Wanneer zich een nieuw medium aandient, is het voor vormgevers altijd even zoeken naar de rol die zij moeten gaan spelen. Als dat nieuwe medium het gebruik van beproefde ontwerpprincipes niet toelaat, gaat het medium in hoge mate het ontwerp bepalen.

De allereerste pagina’s
De begintijd van het internet bood niet veel ruimte voor design. Webdesigner was nog niet eens een echt beroep en websites waren niet veel meer dan zwarte tekst op een wit scherm. Er was slechts een beperkt aantal fonts voorhanden, beeldschermen hadden een zeer beperkte resolutie en goede kwaliteit foto’s kostten teveel bandbreedte. Beproefde ontwerpprincipes als goed gekozen fonts, interlinie, mooie fotografie, kleurgebruik, een helder grid en voldoende witruimte lagen hierdoor buiten ons bereik. De techniek ontwikkelde zich echter razendsnel en er werd steeds meer mogelijk.

Flash
In 1996 kwam Flash op de markt. Dankzij Flash hadden we voor het eerst mogelijkheden voor geluid, complexe animaties, spelletjes en animerende navigatiemenu’s. Woohoo! Het kon ineens allemaal, dus we deden het ook allemaal. Van de weeromstuit werd iedere site voorzien van een splash page die – hoewel bedoeld om aan te kondigen hoe gaaf de site zou zijn – door de lange laadtijden vaak tot irritatie bij bezoekers leidde.  Dankbaar voor de ongelimiteerde mogelijkheden die Flash bood, ging op dat moment voor veel designers vorm boven functie.

Waar is het menu gebleven?
Interaction Design of usability waren binnen het webdesign nog vrijwel onbekend. Het ging om wat er kon en de vraag of we het ook moesten doen was niet aan de orde. De razendsnelle ontwikkelingen gaven ontwerpers bovendien het gevoel dat ze steeds weer iets anders, iets originelers moesten maken, wat met name gevolgen had voor de vindbaarheid van het navigatiemenu. Waar het menu in eerste instantie vaak links stond, verscheen het steeds vaker op verschillende plekken, met allerlei uitklap- of schuifeffecten. Natuurlijk was het leuk dat dit mogelijk was, maar eenduidigheid en gebruiksgemak waren ver te zoeken.

Van reclamefolder naar conversie
Naarmate het internet belangrijker werd in ons leven en steeds meer bedrijven de commerciële mogelijkheden gingen benutten, werd ook steeds duidelijker dat een website meer zou moeten zijn dan een doorklikbare reclamefolder. Een website werd een investering die iets moest gaan opleveren. En daarmee werden de gebruikservaring en de conversie belangrijk. Designers en ontwikkelaars werden zich ervan bewust dat een site zo ontworpen moest worden dat de gebruiker als het ware aan de hand werd meegenomen naar het doel dat de opdrachtgever voor ogen had. Design was  geen doel op zich meer, maar stond weer in dienst van externe doelen.

Terug bij de basis
De ontwerpprincipes van voor de opkomst van het internet krijgen gelukkig steeds vaker weer de aandacht die ze verdienen. Niet in de laatste plaats omdat dit de krachtigste elementen zijn die een vormgever tot zijn beschikking heeft om de boodschap helder over te brengen en een consistente merkbeleving te realiseren. Het is goed om te zien dat de techniek inmiddels nauwelijks nog beperkingen oplegt. We hebben snelle computers, tablets, smartphones en veel betere verbindingen. Het internet is volwassen geworden en volledig opgenomen in het totale marketingpakket. In haar kielzog is ook het ontwerpen voor het web de kinderschoenen ontgroeid. Waar we het nog niet zo lang geleden hadden over ‘online marketing’ en ‘digitale marketing’, gaat het inmiddels gewoon weer over marketing. Marketing is het gezicht, de presence van een bedrijf en dat gezicht moet eenduidig en herkenbaar zijn over alle uitingen in alle media, online én offline. Webdesign draait steeds meer om het vormgeven van een ervaring die verder gaat dan het internet, verder dan het beeldscherm op je bureau en dat geeft de designer een andere verantwoordelijkheid.  

Design moet over de volle breedte van een organisatie werken. Designers worden daarom steeds vaker al in een vroeg stadium betrokken bij het business development proces. Of een organisatie succesvol is of niet, wordt uiteindelijk bepaald door de – relevante – inhoud; het DNA van een organisatie. Die inhoud kunnen we niet alleen helpen vormgeven, maar tegelijk dragen we er mede zorg voor dat die altijd en overal op de juiste manier wordt weergegeven. En daarvoor kunnen we ons weer volop beroepen op onze vakkennis  en op een inmiddels ruime ervaring  met het medium, waarbij we niet langer beperkt worden door de techniek. 

Deze blogpost is geschreven door Sebastiaan Dorgelo, art director bij TriMM.

...

Verder lezen over Design

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Een goed binnenklimaat is belangrijk voor je gezondheid en comfort. Voldoende frisse lucht en natuurlijke ventilatie zijn erg belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je huis goed geventileerd blijft zonder te veel energie te verspillen? VELUX biedt een slimme oplossing met hun dakramen die niet alleen licht binnenlaten, maar ook zorgen voor optimale ventilatie.

Lifestyle29.10.2024

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Apple heeft een nieuwe iPad mini onthuld, die beschikt over de A17 Pro-chip. Dit nieuwe model heeft uiteraard een compact design, komt beschikbaar in 4 kleuren en beschikt over een 8,3‑inch Liquid Retina-display. De A17 Pro-chip werkt een stuk sneller en efficiënter, zodat je zelfs de meest veeleisende dingen kunt doen. Deze chip bevat een snellere CPU en GPU, heeft een Neural Engine die twee keer sneller is dan die in de vorige iPad mini en is geschikt voor Apple Intelligence.

Gadgets15.10.2024

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Huawei presenteerde vorige maand vanuit Barcelona een vernieuwde line-up aan smartwatches en andere devices. Het vlaggenschip, zeker voor de Europese markt, is de Huawei Watch GT5 Pro. Een premium smartwatch die opvalt door zijn stijlvolle ontwerp en robuuste functionaliteit.

Gadgets13.10.2024

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips

Het inrichten van je woning kan gezien worden als een persoonlijk, maar creatief proces. Ieder persoon heeft een andere smaak en juist daarom is het van belang dat de woonkamer naar eigen wens wordt ingericht. Het zal immers bij je moeten passen en je zult je hier thuis moeten voelen. Dit is de plek waar je samenkomt met familie en vrienden en waar je na een lange werkdag even tot rust wilt komen. Juist daarom zal je de inrichting van je woonkamer niet moeten onderschatten. Wij gaan je onderstaand in ieder geval helpen met een aantal handige tips.

Lifestyle22.08.2024

Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips

Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin

De zomer is hier, en dat betekent dat het tijd is om je tuin om te toveren tot een ontspannende oase waar je kunt genieten van de zon en de frisse lucht. Een loungehoek in de tuin is de perfecte plek om te relaxen, te lezen of gezellig samen te zijn met familie en vrienden. Maar hoe vind je jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek? In dit artikel beschrijven we diverse stijlen zoals boho-chic, modern, rustiek en mediterraan. We geven je stap-voor-stap ideeën om deze stijlen te realiseren, inclusief DIY-ideeën en tips voor het kiezen van meubels, planten en decoratie.

Lifestyle25.07.2024

Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin