Online11.02.2014

Online retailers, kijk overzees


online-retailers-kijk-overzees.jpg
online-retailers-kijk-overzees.jpg

In Nederland kijken we graag overzees naar welke trends er in Groot-Brittannië en de VS zijn. Want de Angelsaksische landen lopen vaak op ons voor, zo ook met technologieën en strategieën voor online verkopen en de toepassing van internet in winkels. Een voorbeeld van een trend die uit Groot-Brittannië en de VS kwam overwaaien, is de cashback website Shopkorting. Ons land is dan ook vaker volgend dan leidend als het op online trends aankomt, dus waar moeten we de komende tijd op letten? Uiteraard is er de mobiele trend. Mobile shopping neemt in Groot-Brittannië al grote vormen aan: de internetverkopen per mobiel groeide in 2013 al met 138 procent. De expertgroep Future Touchpoints van Shopping2020 voorspelt dat in 2020 in Nederland 70% van de online aankopen met mobiele apparaten plaats vindt. En deze mobiele ontwikkeling heeft meer gevolgen voor de retail dan je op het eerste oog wellicht denkt.

Klanten kopen net zo lief vanaf de bank thuis als met de mobiel in de hand tijdens het winkelen in de fysieke winkel. Wanneer je naast het schap staat met je smartphone in de hand en de webwinkel door middel van bluetooth weet naar welk product je aan het kijken bent, kan deze webshop je achteraf aanbiedingen doen via de mail of sms. i-Beacons van Apple speelt hierop in voor indoor locatiebepaling, locatiegebaseerde marketing en contactloos betalen. iBeacons is een alternatief voor Near-Field-Communication (NFC), dat in steeds meer smartphones wordt ingebouwd ten behoeve van mobiele betalingen en kortingsbonnen. PayPal heeft voor winkels een betaalterminal ontwikkeld, eveneens gebaseerd op Bluetooth Low Energy, genaamd Beacon. Klanten kunnen als zij de winkel ingaan inchecken, aanbiedingen ontvangen en producten eenvoudig afrekenen met de PayPal-app op hun smartphone met Bluetooth. Ook komen er steeds meer apps om kortingen te krijgen. Bijvoorbeeld Scoupy dat kortingsacties van mkb-winkels, horecazaken en retailformules verzamelt voor de consument. De app toont deze acties ‘location based’, waardoor de consument altijd lokale acties te zien krijgt.

Door de mobiele trend is het eenvoudig om online te oriënteren en lokaal te kopen in plaats van ‘traditioneel’ in de winkel te oriënteren, online te kopen en het pakketje thuis of op het werk toegestuurd te krijgen. Bezorgen vindt men veelal onhandig en duur wegens de bezorgkosten. Een nieuwe trend is dan ook dat men online koopt en het product afhaalt in de winkel of op een afhaalpunt, een lokaal distributiepunt ook wel city hup genoemd. Deze vorm van online shoppen heet click and collect. In Groot-Brittannië haalt inmiddels een op de vijf consumenten zijn online bestellingen op in de winkel, aldus een onderzoek van Interactive Media in Retail Group (IMRG). Een goed voorbeeld hiervan is het Engelse John Lewis, dat op zijn website uitlegt dat de toegang tot het internet meer en meer via mobiele devices verloopt en dat ze daarom hierop inspelen met hun mobiele website en app. En wat te denken van Burberry dat in zijn winkel in Regent Street in Londen een heel multimedia spektakel maakt met interactieve spiegels die in gepersonaliseerde schermen kunnen veranderen en winkelpersoneel dat iPad apps gebruikt voor het geven van informatie over de aankoopgeschiedenis en voorkeuren van de klant voor een op maat gesneden winkelervaring. Door online technologieën haalt men de klant dus weer naar de fysieke winkel; clicks and bricks blijven hand in hand gaan.

De retailer kan ook geholpen zijn met geofencing. Dit is een feature in een software programma dat GPS of Radio Frequency Identification (RFID) gebruikt om virtuele geografische grenzen aan te duiden. Met geofencing kan de retailer een bericht krijgen dat een potentiële klant met zijn mobiele apparaat het territorium omgeven door de virtuele grenzen binnenkomt (of uitgaat). De retailer kan hiermee bijvoorbeeld een kortingsbon zenden naar deze potentiële klant als deze daartoe een speciale mobiele app heeft gedownload of hij kan hem een sms sturen met de aanbieding van de dag.

Ook wordt er met de mobiele innovaties veel op loyaliteit ingespeeld. De smartphone biedt retailers de mogelijkheid om de klant binnen zijn context te bezien. Het loyaliteitsprogramma Shopkick beloont klanten bijvoorbeeld met punten als zij een winkel binnen gaan. Shopkick past veel game-mechanismen toe, zoals het toevoegen van diverse niveaus in het programma om klanten te motiveren voor participatie in het merk. Een ander voorbeeld van een ontwikkeling die op loyaliteit inspeelt is Kickbit, in de VS ontwikkeld door een start-up in samenwerking met Vodafone. Deze mobiele app beloont gebruikers met mobiele data als zij bijvoorbeeld gratis samples proberen en als zij producten of diensten kopen.

Waar we in 2020 staan wat betreft online shoppen, vertelt Shopping2020 ons. Maar of bovenstaande ontwikkelingen ook in Nederland de komende jaren voet aan de grond krijgen moeten we nog even afwachten.

Deze blogpost is geschreven door Ared Yelkenci, algemeen directeur van Shopkorting.

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar