GfK heeft samen met de expertgroep Shopper Behavior een onderzoek uitgevoerd om een beeld te krijgen van het verwachte winkelgedrag van consumenten in 2020. Eén van de conclusies van het eindrapport is dat de groeiende groep 50-plussers een veel belangrijkere doelgroep zullen worden voor media en marketing.
In een samenvattend filmpje over het rapport wat op YouTube geplaatst is (klik <hier> voor het filmpje, hier komen ook de in dit artikel gebruikte afbeeldingen vandaan), wordt een beeld geschets van hoe de consument in 2020 zal shoppen. Dat zal volgens het rapport minder via fysieke winkels en webwinkel gaan. Het zal meer en meer richting van het bedienen van de klant op individueel niveau gaan.
In het rapport wordt ook een toename van het aantal 50-plussers genoemd bij het online kopen. De afgelopen 5 jaar is het aantal ouderen dat online producten heeft gekocht al meer dan verdubbeld en het winkelgedrag van de 50+ consument zal zich ook in de komende jaren meer richting online shoppen verplaatsen.
Waarschijnlijk bestaat de expertgroep Shopper Behavior uit zeer jeugdige mensen, want de groep 50-plussers wordt door hen “nieuwe ouderen” genoemd. Tip voor de media- en marketingmensen die zich in de komende jaren op deze doelgroep gaat richten: neem deze term niet over!
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024