Online31.01.2014

Customer journeys: slechts een kapstok voor user centered design


De customer journeys. Wie kent ze niet? Iedere marketeer die de consument ook maar een beetje centraal stelt, werkt ermee. Wij als digital agency ook, maar toch zitten er wat haken en ogen aan. De customer journey is niet de heilige graal voor het ontwikkelen van unieke gebruikservaringen voor je klanten. Want laten we eerlijk zijn: zoveel inzicht in het gedrag en de wensen van je klanten geven ze niet.

Als je goed kijkt naar customer journeys uit verschillende branches zie je grote overeenkomsten. De meeste mensen oriënteren zich nu eenmaal voordat ze iets aanschaffen. En dat na iedere aanschaf een gebruiksfase volgt, is ook niet verrassend.

Wil je écht relevant zijn voor je klanten, dan zal je dieper moeten afdalen in de belevingswereld van je klant, naar de spannende wereld van gevoelens en emoties die jouw producten of diensten opwekken.

customer-journeys-slechts-een-kapstok-vo.jpg
customer-journeys-slechts-een-kapstok-vo.jpg

Dieper dan customer journeys: user scenario’s
De tijden dat een creative director met één briljant idee een fantastische website creëerde is voorbij, als die tijd al ooit heeft bestaan. Een moderne website bestaat namelijk uit wel honderd kleine features en functionaliteiten die stuk voor stuk inspelen op de behoeftes van de gebruikers. Iedere feature heeft een specifiek doel voor een specifieke gebruiker op een specifiek moment in zijn customer journey. Maar hoe bedenk je dan al die briljante micro features en functionaliteiten?

Laten we de customer journey van een online boeker er eens bij pakken. Die doorloopt de volgende fases: dromen > oriënteren > boeken > voorpret > verblijf > napret.

Deze wetenschap is natuurlijk al een mooie eerste stap. Het biedt aanknopingspunten voor een online roadmap en geeft focus aan je ontwikkelactiviteiten. Maar het zegt nog niet veel over de mens aan de andere kant van het scherm. Om meer inzicht te krijgen is het nodig om een stap extra te zetten. Onder elke fase in de customer journey hangen namelijk activiteiten die onze online boeker moet of wil doen om tot haar doel te komen. Die activiteiten moeten we blootleggen om verder te komen. Wij noemen dat user scenario’s.

Tijdens de oriëntatiefase kan zich bijvoorbeeld het volgende scenario voordoen: Onze online boeker zit achter haar iPad en heeft een mooie reis gevonden. Die wil ze graag voorleggen aan haar gezin voordat ze kan beslissen. Tijdens dit proces kunnen zich allerlei gedachten, behoeftes en emoties ontwikkelen. “Ik weet niet of mijn man en kinderen dit leuk vinden? (twijfel). Hoe moet ik deze reis aan het gezin verkopen? (onrust). Ik heb weinig tijd en zin om daar veel moeite aan te besteden (frustratie).

Nu wordt het een stuk leuker en eenvoudiger om goede ideeën te verzinnen. Want elke vraag biedt mogelijkheden voor concrete en nuttige oplossingen. In dit geval bijvoorbeeld een unieke infopagina met de keuzes en voorkeuren van de moeder die ze eenvoudig kan samenstellen en delen haar familie. Of een ‘reserveer nu, betaal later!’ functionaliteit.

Stel je voor hoe de creativiteit gaat stromen als je de hele customer journey op deze manier uitwerkt. Het geeft een haarscherp beeld van je klanten en een onuitputtelijke bron aan nieuwe en verrassende ideeën die je voorsprong op je concurrenten geeft. En je prospects zullen denken: “Zij begrijpen mij echt!” Het sluit immers precies aan op hun behoeften.

Hebben we hiermee dan de heilige graal in handen? Nog niet helemaal. Iedereen is uniek en zo zou je ook voor iedere individuele bezoeker een unieke gebruikerservaring moeten kunnen bieden. N=1. Een 100% vloeibaar internet. We werken eraan. De basis die staat is in ieder geval stevig, met een benadering en uitvoer waarbij de gebruiker centraal staat.

Nu de baas nog overtuigen
Elke marketeer zal het met me eens zijn: user centered design leidt tot oplossingen waar de gebruiker werkelijk baat bij heeft. En dat is noodzakelijk om de brand love, klanttevredenheid en conversie te verhogen.

De kans is echter groot dat je baas – met één hand steevast aan de geldkraan – meer overtuigingskracht nodig heeft. Gebruikers leren begrijpen en het ontwikkelen van creatieve, user centered oplossingen kost nu eenmaal tijd en dus geld.

Om ook het management te overtuigen van de kracht van user centered design, moet je een brug slaan tussen de behoeften van je gebruikers en de bedrijfsdoelen van je organisatie. Hoe je dat precies doet? Dat leg ik graag uit in een volgende post.

Deze blogpost is geschreven door Justin Kniest, Creative Director bij Redhotminute.

[Afbeelding: © swa182 – Fotolia.com]

...

Verder lezen over Design

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Een goed binnenklimaat is belangrijk voor je gezondheid en comfort. Voldoende frisse lucht en natuurlijke ventilatie zijn erg belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je huis goed geventileerd blijft zonder te veel energie te verspillen? VELUX biedt een slimme oplossing met hun dakramen die niet alleen licht binnenlaten, maar ook zorgen voor optimale ventilatie.

Lifestyle29.10.2024

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Apple heeft een nieuwe iPad mini onthuld, die beschikt over de A17 Pro-chip. Dit nieuwe model heeft uiteraard een compact design, komt beschikbaar in 4 kleuren en beschikt over een 8,3‑inch Liquid Retina-display. De A17 Pro-chip werkt een stuk sneller en efficiënter, zodat je zelfs de meest veeleisende dingen kunt doen. Deze chip bevat een snellere CPU en GPU, heeft een Neural Engine die twee keer sneller is dan die in de vorige iPad mini en is geschikt voor Apple Intelligence.

Gadgets15.10.2024

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Huawei presenteerde vorige maand vanuit Barcelona een vernieuwde line-up aan smartwatches en andere devices. Het vlaggenschip, zeker voor de Europese markt, is de Huawei Watch GT5 Pro. Een premium smartwatch die opvalt door zijn stijlvolle ontwerp en robuuste functionaliteit.

Gadgets13.10.2024

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips

Het inrichten van je woning kan gezien worden als een persoonlijk, maar creatief proces. Ieder persoon heeft een andere smaak en juist daarom is het van belang dat de woonkamer naar eigen wens wordt ingericht. Het zal immers bij je moeten passen en je zult je hier thuis moeten voelen. Dit is de plek waar je samenkomt met familie en vrienden en waar je na een lange werkdag even tot rust wilt komen. Juist daarom zal je de inrichting van je woonkamer niet moeten onderschatten. Wij gaan je onderstaand in ieder geval helpen met een aantal handige tips.

Lifestyle22.08.2024

Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips

Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin

De zomer is hier, en dat betekent dat het tijd is om je tuin om te toveren tot een ontspannende oase waar je kunt genieten van de zon en de frisse lucht. Een loungehoek in de tuin is de perfecte plek om te relaxen, te lezen of gezellig samen te zijn met familie en vrienden. Maar hoe vind je jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek? In dit artikel beschrijven we diverse stijlen zoals boho-chic, modern, rustiek en mediterraan. We geven je stap-voor-stap ideeën om deze stijlen te realiseren, inclusief DIY-ideeën en tips voor het kiezen van meubels, planten en decoratie.

Lifestyle25.07.2024

Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin