Vermoedelijk liggen de uitgevers die J.K. Rowling een keurige standaard afwijsbrief stuurden nog wel eens uit een nachtmerrie wakker schrikken. Het beoordelen van een manuscript op potentieel verkoopsucces is een lastige taak. Een ‘goed boek’ kan worden afgewezen, maar ook het tegenovergestelde gebeurt: een boek, waarvan je verwacht dat de eerste druk met moeite verkocht zal worden, blijkt een onverwachte bestseller.
Onderzoekers aan de Stony Brook University (NY) lijken er in geslaagd te zijn een algoritme te achterhalen wat met 84% zekerheid kan zeggen of een boek voldoet aan de eigenschappen die klassiekers zoals “The Old Man and the Sea” (Hemingway) en “A Tale of Two Cities” (Dickens) tot een succes hebben gemaakt. Ze hebben binnen bepaalde genres gekeken naar welke woorden ‘succesvol’ waren en welke niet.
In grote lijnen komt de interpretatie van hun onderzoek er op neer dat schrijver die in staat zijn om ‘meesterwerken’ neer te pennen, gebruikt maakt van woorden die de lezer “iets laten zien” in plaats van dat de lezer “iets verteld” wordt. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, ondanks dat ik zelf geen beelddenker ben. Wanneer een boek dermate goed geschreven is, dat je je er in kunt verliezen, dat het je raakt, dan is dat op een andere manier geschreven dan een verhaal wat eenvoudigweg verteld wordt.
Dat er altijd verrassingen blijven, blijkt wel uit onderstaande tabel uit de publicatie over het onderzoek, de boeken van Dan Brown, maar ook “50 Shades of Grey” voldoen niet aan de door de onderzoekers gevonden succesfactoren, maar zijn desondanks ongekend populaire boeken gebleken.