Online09.01.2014

De handel in valse likes en volgers is mega


de-handel-in-valse-likes-en-volgers-is-m.jpg
de-handel-in-valse-likes-en-volgers-is-m.jpg

In de wereld van de click farms is niets wat het lijkt en kopen bedrijven op massale schaal valse fans. Zelfs het Amerikaanse State Department kwam vorig jaar onder vuur na 630.000 dollar uit te geven in ruil voor ruim 2 miljoen ‘likes’ – hetgeen verklaart waarom de Facebookpagina zo populair was in Kaïro.

Zero Hedge: “Minstens 14,1 miljoen profielen op Facebook (en waarschijnlijk nog veel meer) en minstens 10% van alle Twitteraccounts zijn vals. De reden is simpel: sociale netwerken zijn zo populair geworden dat ‘viraal’ gaan of veel ‘geliked’ worden nu dé manieren zijn om online inkomsten en/of internetverkeer te genereren.

Kennis van deze nieuwe strategieën om bekend te worden en winst te genereren, heeft een ganse industrie van click farms in het leven geroepen. Vrienden, ‘likes’ en ‘followers’ bieden immers voordelen voor de online profielen van organisaties, of ze nu echt zijn of niet.

Jammer genoeg betekent dit dat sociale netwerken in toenemende mate een spel van illusies zijn geworden. Aangezien valse ‘clicks’ amper een halve cent per stuk kosten en de voordelen significant zijn, is de verleiding immers zo groot dat zelfs organisaties als de Amerikaanse State Department er niet aan kunnen weerstaan (al heeft dat ministerie nu wel verklaard er mee te stoppen).

De valse ‘clicks’ komen uit landen als Egypte en de Filipijnen en uit het internationaal centrum voor clickboerderijen, Dhaka (een stad met 7 miljoen inwoners in Bangladesh). Enkele prijzen: pakweg 13 dollar voor 250 Google ‘+1’s, 12 dollar voor 1.000 volgers op Instagram, 9 dollar voor 1.000 ‘plays’ op SoundCloud en 10 dollar voor 1.000 Twitter ‘followers’ (wie 600 dollar betaalt krijgt er direct 1 miljoen).

Via innovatieve praktijken vervagen sommige clickboerderijen de grens tussen echt en vals. Zo huurt de firmaUnique IT World uit Dhaka echte mensen in om manueel op sociale mediapagina’s te klikken waardoor het bedrijf zelfs de nieuwste maatregelen van sociale netwerken kan omzeilen. “Onze accounts zijn niet fake, maar authentiek,” aldus de CEO van het bedrijf tegen Associated Press.

Volgens Zero Hedge zijn aangekochte ‘likes’ van willekeurige vreemden uit het Verre Oosten noch effectief, noch ethisch voor legitieme organisaties. Hoewel ze op het eerste zicht echt lijken en vaak oppervlakkige voordelen kunnen leveren, transformeren ze bovendien onze sociale netwerken in een regelrechte zwendel.

De hoeveelheid valse profielen en bots maakt dat advertentiecampagnes op Facebook in de meeste gevallen niet meer dan een vorm van tijd- en geldverspilling zijn.

Vlaams ondernemer Jan van den Bergh zette een tijd geleden een internationale enquête op touw en besloot om te investeren in een Facebookcampagne om meer respons te verzamelen. Tien dagen en 200 dollar later had meer dan een half miljoen mensen de promotiepost gezien, had zijn bedrijfspagina 1.229 ‘likes’ verzameld, maar had niet één persoon de enquête ingevuld.

De Facebookcampagne was deels gericht op specifieke doelgroepen en deels niet, maar het resultaat was in beide gevallen hetzelfde: de overgrote meerderheid van de respons op de campagne kwam uit Egypte, Maleisië, Indonesië en de Filippijnen (met Caïro als absolute topper).

Van den Bergh besloot hieruit dat Facebookcampagnes wel degelijk ‘likes’ kunnen opleveren, maar dat ruim 90% geen enkele waarde opbrengt voor het bedrijf.

...

Verder lezen over Fake

Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?

Kamala Harris komt aan op het vliegveld. Staat er een groot publiek op haar te wachten, of toch niet? In deze Fake News bespreken we het.

Online12.08.2024

Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

Je zou denken dat misschien jongeren dit doen, omdat die wat meer beïnvloedbaar zijn, maar niets is minder waar. Het zijn de rijpere dames die verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van al dat nepnieuws.

Social Media31.05.2024

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?

Een van de beste vormen van reclame die je als ondernemer kunt hebben, zijn tevreden klanten die zich positief uitlaten over jouw diensten. Met de komst van digitale platformen als Google en Trustpilot, wordt het steeds...

Online09.04.2024

​Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?

UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan

Vorige week, zie het oorspronkelijke bericht hieronder, tweette Elon Musk al dat hij de overname van Twitter ‘on hold’ gezet had. De reden daarvoor was het onverwacht hoge aantal fake accounts waar het sociale netwer...

Social Media17.05.2022

UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan

Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake is
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen

Fakenews! Het was één van de favoriete woorden van voormalig president Donald Trump. In zijn ambtsperiode werden we dan ook regelmatig met de neus op de feiten gedrukt, en juist niet. Social media namen meer maatregele...

Social Media30.03.2022

Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen

Slechts 22% kan het echt

Verder lezen over Likes

Waarom sommige mensen likes kopen op social media

Die heeft ineens zoveel volgers: die zijn vast gekocht. Er zijn veel mensen die ervoor kiezen om volgers te kopen. Soms omdat ze graag samenwerkingen met bedrijven willen scoren, maar soms ook gewoon omdat ze nieuwsgieri...

Lifestyle19.01.2023

Waarom sommige mensen likes kopen op social media

​De geheime wereld van volgers & likes kopen op Social Media

Ben jij actief op social media, en heb je je weleens afgevraagd hoe sommige accounts het voor elkaar krijgen om in korte tijd zo veel volgers te hebben? Of wellicht zie je een post die dermate populair is, dat je je afvr...

Social Media22.02.2022

​De geheime wereld van volgers & likes kopen op Social Media

Dit zijn de Nederlandse merken en bedrijven die het beste scoren op Instagram

We weten dat sommige merken en bedrijven zich heel goed kunnen profileren op social media. Toch is het lastig om je echt te onderscheiden en origineel te blijven op Instagram. Somention heeft onderzoek gedaan naar de 100...

Social Media14.07.2020

Dit zijn de Nederlandse merken en bedrijven die het beste scoren op Instagram

Is dit het einde van openbare likes op Instagram?

Instagram is kortgeleden gaan testen of likes wel echt bijdragen aan het platform en om te kijken of ze misschien zonder kunnen. Dit alles om de sociale druk die dit soort social media platformen veroorzaken wat te vermi...

Mobile18.07.2019

Is dit het einde van openbare likes op Instagram?

Instagram wil het aantal likes gaan verbergen

Tijdens de jaarlijkse Facebook-conferentie kondigde Instagram aan dat het een test (als eerste in Canada) gaat doen om het aantal likes onder een bericht niet langer zichtbaar te maken. Deze optie die Facebook omschrijft...

Social Media03.05.2019

Instagram wil het aantal likes gaan verbergen

Influencers worden weer influencers
Hoe geautomatiseerde like-bots en tools ook Instagram kapotmaken

Nu dat Instagram serieus populair is geworden is het ook steeds meer een platform voor marketing. De redelijk veel voorkomende gesponsorde posts die je nu voorbij ziet komen als je door de foto's heen bladert op Insta zi...

Social Media13.06.2017

Hoe geautomatiseerde like-bots en tools ook Instagram kapotmaken

Aantal volgers minder waard
Wat is jouw politieke voorkeur volgens je Facebook likes?

Dat Facebook enorm veel van ons weet, is een feit. Ook qua politieke voorkeur, want of dat nu VVD, SP of CDA is, kun je aangeven in je persoonlijke profiel. Maar niet iedereen vult dit in of heeft zijn profiel op openbaa...

Social Media01.03.2017

Wat is jouw politieke voorkeur volgens je Facebook likes?

Facebook: naast liken nu ook een bloem geven voor Moederdag

Facebook is speciaal voor moederdag aan het testen met een digitale bloem in een paar markten. De bloem werd gespot door Twitter gebruiker Sreedev Sharma.

Social Media06.05.2016

Facebook: naast liken nu ook een bloem geven voor Moederdag