De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Tablets, smartphones en draagbare smart devices, zoals Smartwatches en Google Glass, zullen door de consument steeds vaker gebruikt gaan worden om online aankopen van producten of diensten te doen. Zo blijkt uit een recent rapport van Future Touchpoints van Shopping2020. Onderzoek is gedaan naar de vraag welke zogeheten touchpoints – contactpunten tussen de (online) retailer en de consument – in 2020 dominant zullen zijn en hoe retailers hierop succesvol kunnen inspelen.
De expertgroep voorziet dat in 2020 de consument voor het overgrote deel van de online aankopen de mobiel en tablet zal gebruiken. Met de nieuwe categorie van wearable devices zoals smart watches en glasses zal dit aandeel tot 70% groeien. In 2013 lag dat percentage nog op 35%. Interactieve televisie zal in 2020 naar verwachting een aandeel van 9% hebben in de online aankopen. Het aantal online aankopen met desktopcomputers en laptops zal in 2020 met meer dan de helft zijn teruggelopen.
‘Touchpoints zijn overal’
De afgelopen jaren is het aantal touchpoints volgens de expertgroep al enorm toegenomen. De expertgroep stelt dat deze ontwikkeling zich verder doorzet met de komst van draagbare smart devices. “Daardoor is bijna alles in 2020 een – mogelijk – touchpoint,” aldus Iskander Smit, voorzitter van de expertgroep Future Touchpoints en Strategy Director bij Info.nl. Touchpoints zullen ook de manier waarop consumenten online shoppen veranderen. “Smart screens worden een belangrijk onderdeel van interactie met de klant.”
De verwachting van de expertgroep is verder dat in 2020 veel (online) retailers de consument minder in hun eigen (web)winkel zullen krijgen. “Doordat de customer journey meer een sociale kant krijgt, zullen (sociale) platformen en devices de primaire contactpunten voor consumenten worden. Dit zorgt voor een radicaal veranderende rol van de off- en online retailer,” zegt Smit. “Er zullen nieuwe business modellen ontstaan, waarbij het de vraag is welke rol hij kan én wil vervullen. Een voorbeeld kan zijn om de fysieke winkel niet te gebruiken als verkooppunt, maar als proeflokaal.“
Vier toekomstscenario’s
De expertgroep Future Touchpoints beschrijft in haar rapport ook vier toekomstscenario’s van touchpoints en de invloed op online aankopen in 2020. Daarnaast geven de experts aanbevelingen voor (online) retailers om al in 2014 in te kunnen spelen op deze scenario’s.
[Afbeelding: © senoldo – Fotolia.com]
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024