Online20.12.2013

De ‘zaalarts’


de-zaalarts.jpg
de-zaalarts.jpg

Natuurlijk gaat deze bijdrage niet letterlijk over de zaalarts zoals we die in ziekenhuizen kennen. Ik wil het met je hebben over stewardship. Stewards vind je allerlei vormen en ik voorspel hen een grote toekomst.

Verplaats je even naar Londen. Je komt aan op het vliegveld en je zoekt je weg in de underground. Hoewel veel eenvoudiger geregeld dan in Nederland is dat ingewikkeld. Waar is dat station waar je naartoe moet? Langs welke metrolijn ligt die? Wat voor kaartje heb je nodig? Het kost veel tijd om daar in je eentje achter te komen. Gelukkig ontwaar je dan op het metrostation een mens, een steward. Hij/zij heeft een hele stapel plattegrondjes bij zich. In no time, 10 seconden of zo, zorgt die ervoor dat je het metrosysteem snapt en weet wat je moet doen naar aanleiding van je vraag ‘hoe kom ik bij….’.  Dat is stewardship.

Wat doet die steward? Hij luistert, geeft antwoord en vertaalt dat antwoord in wat je in dat metro-systeem moet doen. Hij helpt je ‘in het systeem’, in dit geval de metro. Hij zorgt ervoor dat je je senang voelt in de machinekamer. Hij brengt het gevoel van de menselijke maat terug en zorgt ervoor dat zelfs de Londense metro overzichtelijk wordt en aanvoelt als een klein bedrijf.

Ik denk dat de steward een grote toekomst heeft. Voorbeelden? Wat denk je van de reiswereld? Je kunt natuurlijk wel zelf dagen gaan zoeken op het internet. Maar zou het niet handig zijn als je iemand kan vertellen wat jij wilt. En die dan vervolgens de beste sites en het beste aanbod voor jou daarbij zoekt en jouw wensen vertaalt naar ‘het systeem’? De nieuwe reisbureaus zijn stewards.

Of grote bedrijven waar jij een vraag aan hebt. Schaf dat bandje af met ‘kies 1’ en laat stewards de klantvraag navigeren. De afdeling klantenservice is stewardship. ‘Als je het eenmaal ziet zie je het overal’.

En inderdaad de zaalarts. Die luistert naar je en vertaalt jouw informatie en wensen naar de ziekenhuisorganisatie.  Anders dan de steward in de metro, is hij of zij ook jouw case manager en neemt  actie, zodat er ook concreet iets gebeurt, en zet de informatie op de goede manier ín het systeem. Iemand die echt ziek is kan trouwens helemaal niet vertellen wat die nodig heeft. Dan is een luisterend mens van vlees en bloed echt heel belangrijk. De spoedeisende hulp weet er alles van.

Dan de Nederlandse overheid met zijn digitale agenda. Als de Nederlandse overheid in 2015 inderdaad alleen via internet wil communiceren met de burger zullen ze er achter komen dat ook daar stewards nodig zijn. Alleen via internet communiceren, lijkt me een hele uitdaging en vraagt op zijn minst om een goede webcare omgeving waar mensen open vragen kunnen, mogen en durven stellen.

Digitale communicatie is prachtig maar kan nooit het luisterend oor vervangen. Mijn visie? Hoe meer internet, hoe meer ‘zaalartsen’ er nodig zijn. Natuurlijk kan internet een deel van die behoefte via slimme webcare en chatfuncties invullen. Maar uiteindelijk blijft er gewoon een mens nodig, net als in de Londense metro die je in 10 seconden even op weg helpt.

Hoe zie jij de rol van die steward in de toekomst? Zijn dat particulieren buiten hun normale baan om (Amsterdammer die het ov net daar kent en een buitenlandse toerist helpt) of zie je in bijv. in de reissector of de overheid echte steward functies komen?

Is volledig digitaal gaan, bijvoorbeeld als overheid in 2015, kostenbesparend, en werken stewards alleen kostenverhogend? Of blijk je zonder stewards inderdaad het luisterend oor en dus een essentieel deel van communicatie te missen waardoor kosten stijgen, fouten toenemen en klanten/burgers zich niet gehoord voelen?

Gaan we eerst alles gaan digitaliseren en er daarna achter komen dat een combi mensen / internet toch nodig en nuttig is? Of gunnen we elkaar face2face contact? Of beperk je de mogelijkheid tot contact tot call centers en de mogelijkheid om open vragen te stellen via internet (chatfunctie)?

Ik ben benieuwd hoe 2015 eruit ziet op dit punt.

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

...

Verder lezen over Communicatie

Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven geïnvesteerd in een narrowcastingoplossing om hun werknemerscommunicatie te verbeteren. Hoewel deze tv-schermen effectief zijn op kantoor en andere plekken in het bedrijf, missen thuiswerkers vaak (cruciale) informatie die hierop wordt getoond. Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat in 2023 ruim 5 miljoen mensen soms of meestal thuis werkten. Dat is 52% van alle werkenden. Hoe zorg je ervoor dat alle werknemers—ongeacht hun locatie—de narrowcastinginformatie zien? Narrowcasting voor pc’s is het antwoord.

Online30.10.2024

Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

In een wereld waar veiligheid steeds belangrijker wordt, is het essentieel om goed opgeleide professionals te hebben die kunnen zorgen voor een veilige werkomgeving. Een opleiding in veiligheidskunde kan de juiste basis...

Lifestyle23.12.2023

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Traditioneel wordt aan het eind van elk jaar door de Dikke van Dale het woord van het jaar gekozen. Dat wil zeggen, wij kunnen daar allemaal een woordje bij meespreken door aan de verkiezing mee te doen en onze stem uit...

Nieuws19.12.2023

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Zowel in Nederland als België wordt flink gegraaid
​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

Het is World Emoji Day en dat betekent dat we vandaag even stilstaan bij het gebruik van emoji. Specifiek op de werkvloer. Hoe we ze privé gebruiken, dat hebben de meeste mensen prima voor elkaar, maar zakelijk gezien w...

Online17.07.2023

​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Er zijn waarschijnlijk maar weinig personen in leidinggevende functies die er niet naar streven hun team zo gelukkig mogelijk te maken. De vraag is wat er nodig is om werknemers op den duur gemotiveerd te houden? Vooral...

DC Business21.10.2022

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Misschien deed je het vroeger met blikjes of van die plastic apparaatje van Fisher Price: een walkie-talkie is al jaren populair kinderspeelgoed, maar uiteraard heeft ook de echte variant een belangrijke functie. De hulp...

Mobile10.06.2022

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

In een nieuwe update heeft Mark Zuckerberg van Meta meer verteld over kunstmatige intelligentie en wat zijn plannen hiermee zijn voor het metaverse. Die blijken vooral te draaien om vertalen. Dat taal belangrijk is in he...

Metaverse23.02.2022

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep

Het Agentschap Telecom (AT) kennen we natuurlijk vooral van haar acties en toezicht rondom mobiele telecomdiensten, zendamateurs en andere draadloze diensten en apparatuur. Vanaf dit jaar heeft het Agentschap besloten da...

Mobile17.02.2022

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go