De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nederlanders zijn vrij sceptisch over het herstel van de Nederlandse economie. Slechts een op de vijf (22%) van de Nederlandse werknemers denkt dat ons land sterker uit de crisis zal komen. De rest is van mening dat we het niveau van voor de crisis niet meer gaan halen. Jongeren zijn wat optimistischer dan ouderen, van de generatie tot en met 35 jaar gelooft een kwart in volledig herstel. Zo blijkt uit onderzoek van Gfk in opdracht van Monsterboard.
De bedrijvigheid van de Nederlandse beroepsbevolking wordt wel positief beoordeeld; 71% vindt ons hardwerkend en innovatief. Het onderzoek is door GfK in 7 landen uitgevoerd. In totaal werden 8.000 medewerkers ondervraagd, waarvan 1.000 in Nederland. Van de Nederlandse respondenten zegt 22% dat Nederland minstens zo competitief zal herstellen als voorheen. 31% denkt dat Nederland iets minder competitief zal zijn dan voorheen, terwijl 15% aangeeft dat Nederland het oude niveau niet meer zal halen. 24% zegt dat Nederland over de potentie beschikt om terug te komen, maar durft dit niet met zekerheid te zeggen. 9% denkt zeker te weten dat de Nederlandse economie niet meer op haar oude competitieve niveau zal terugkeren.
(Klik hier voor een groter formaat van de afbeelding)
Optimistisch
Uit het onderzoek blijkt dat de oudere generatie het minste vertrouwen heeft in een volledig herstel van de Nederlandse economie. Slechts een op de vijf personen (20%) boven 35 jaar denkt dat Nederland even competitief als voorheen zal zijn. Onder de jongere generatie (jonger dan 35 jaar) is dit 25%.
“Gezien de huidige economische situatie (of het feit dat de crisis zo lang duurt) is het begrijpelijk dat veel mensen niet al te optimistisch over de competitieve geest van ons land denken,” aldus Gian Zandonà, Managing Director Monsterboard.nl. “Maar het vertrouwen in de economie beïnvloedt ook ons beeld van de arbeidsmarkt die mensen soms negatiever inschatten dan die werkelijk is. Met het gevolg dat de arbeidsmarkt moeilijk op gang komt. Het is uiteraard geen gemakkelijke omgeving om op zoek te gaan naar werk, maar meer realisme en optimisme zijn belangrijke wapens voor werkzoekenden. En jezelf blijven ontwikkelen is voor iedereen belangrijk.”
Uit het onderzoek blijkt verder dat het inkomensniveau grote invloed heeft op de mate van optimisme: terwijl meer dan een kwart (27%) van de Nederlandse topverdieners aangeeft dat het land terug zal keren op haar oude, competitieve niveau, daalt dit percentage tot 22% bij middelhoge inkomens. Slechts 13% van mensen met lagere inkomens is het hier mee eens.
Bedrijvigheid
De respondenten is ook gevraagd de bedrijvigheid van Nederland en de andere onderzochte landen te beoordelen en te ranken. In de ranking eindigt Nederland bijna onderaan, net boven hekkensluiter Frankrijk. De lijst wordt aangevoerd door China:
- China
- Duitsland
- De Verenigde Staten
- Canada
- India
- Engeland
- Nederland
- Frankrijk
Ondanks deze lage notering blijft het vertrouwen van Nederland in de eigen beroepsbevolking hoog. Meer dan zeven op de tien Nederlanders (71%) vindt dat de eigen beroepsbevolking ijverig is. Alleen personeel in Duitsland en China wordt hoger gewaardeerd.
“Nederlanders zijn een trots volk, en ondanks de moeilijkheden van de recessie is het bemoedigend om te zien dat werknemers samen sterk staan en in elkaar blijven geloven,” zei Zandonà. “De minderheid van de mensen die Nederland niet als veerkrachtig land zien, zouden zich kunnen afvragen of hun eigen werkomgeving dit standpunt beïnvloedt – als ze het gevoel hebben niet geïnspireerd te worden door de houding van hun collega’s kan het tijd zijn om voor beter te gaan.“
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024